Ajatus erosta hyvästä parisuhteesta huolimatta
Olen ollut kumppanini kanssa hyvässä parisuhteessa monta vuotta. Meillä menee todella hyvin ja olen onnellinen hänen kanssaan. Viimeaikoina minua on kuitenkin alkanut pelottaa, että missaanko jotain kun olen pitkässä parisuhteessa enkä deittaile ja ole sinkku. Ahdistun näistä peloista todella paljon ja päässäni pyörii kokoajan ajatuksia siitä, että entä jos teenkin väärän valinnan ollessani kumppanini kanssa. Entä jos minun oikeasti kuuluisikin erota? Ajatus erosta tuntuu kuitenkin kauhealta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että teillä menee kumppanisi kanssa hyvin ja olet onnellinen hänen kanssaan. On luonnollista pohtia suhteen tulevaisuutta ja samalla myös miettiä omaa tulevaisuuttaan. Erilaiset uhkakuvat voivat kuitenkin rasittaa mieltä ja eroon liittyvistä ajatuksista voi tuntea huonoa omaatuntoa.
Joskus mieleen voi tulla ajatuksia siitä, onko kumppani/parisuhde itselle juuri se oikea. Tällaisia ajatuksia voi ilmetä hyvässä ja toimivassakin suhteessa. Kuinka usein sinulle on tullut tällaisia ajatuksia? Onko jotakin erityistä tapahtunut elämässäsi silloin, kun ajatukset ovat alkaneet? Koetko ahdistusta myös jollakin muulla elämän osa-alueella? Koetko tulevasi parisuhteessasi huomioiduksi kaikkine puolinesi?
Jokainen ihminen ja jokainen parisuhde on ainutlaatuinen. Kun aikaa kuluu, ja ikää tulee lisää, voi olla aivan tavallista miettiä ja mittaroida sitä, että onko elämässä sellaisessa paikassa missä haluaa, onko ihmisen kanssa, jonka kanssa haluaa olla. Voi pohtia yleisesti, mitä elämällä olisi vielä tarjottavana vai onko itse jäänyt vaille joitain sellaisia kokemuksia, mitä monogaminen suhde ei välttämättä tällä hetkellä mahdollista.
Joskus itsepintaisesti mielessä pyörivät kysymykset ja vahvat huolenaiheet voivat jäädä päälle. Niistä voi muodostua ajatusten kehä, joka haittaa arkea ja suhteita. Tälläinen voi muodostaa niin kutsutun parisuhteeseen kohdistuvan pakko-oireiden häiriön. Tällöin henkilö etsii syyttä suhteisiin liittyviä ongelmia joko itsestä tai kumppanista. Suhde on koko ajan tarkkailun alla ja henkilö saattaa etsiä ns. todisteita siitä, että kumppani on itselle sopiva. Mikäli sinua kiinnostaa kuitenkin tämä teema, on asiaa käsitelty hieman enemmän täällä.
Kumppanisi on selvästi sinulle tärkeä ja ajatus hänen menettämisestään pelottaa. Oletko jutellut kumppanisi kanssa omista tunteistasi tai onko hän huomannut jotakin outoa? Pidemmän päälle kuvaamasi tunteet voivat haitata omaa tai parisuhteen hyvinvointia. Siksi omista huolistaan kannattaa ainakin jollain tasolla avautua kumppanilleen. Tarvittaessa tilanteessa on sallittua käyttää myös ammattiapua. Mikäli ahdistus vaivaa sinua koko ajan, voi kääntyä ensin lääkärin ja psykologin puoleen. Lisäksi meidän neuvontapalveluissamme on turvallista jutella omista tunteistaan. Olethan siis yhteydessä meihin uudestaan, jos yhtään tuntuu siltä. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi