Alapääni venyi 2 vuotta sitten synnytyksessä ja sen jälkeen yhdyntä...
Alapääni venyi 2 vuotta sitten synnytyksessä ja sen jälkeen yhdyntä ei ole tuntunut enää miltään. Kaipaan kuitenkin sitä ns täyttymyksen tunnetta ja sen saan tehtyä dildolla. Minulla on todella syyllinen olo, että en nauti mihestäni mutta dildosta kyllä. Mieheni kokee kovaa riittämättömyyttä ja ahdistuu tilanteesta itsekin. Onko mitään keinoja saada yhdyntää tuntumaan paremmalta ja emätintä tiukemmalta? Lantionpohjani on kunnossa fyssarin mukaan. Seksiasennon vaihto ei ole auttanut tuntoon.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Synnytys venyttää tavallisesti emätintä ja sen vieruskudoksia voimakkaasti. Raskaus ja synnytys voivat myös muuttaa emättimen aluetta ja sen ulkonäköä. On yksilöllistä, miten keho palautuu synnytyksestä ja esimerkiksi oma kudostyyppi vaikuttaa tilanteeseen.
Kuvaamasi tilanne voi vaikuttaa niin fyysisellä kuin psyykkiselläkin tasolla seksuaalisen nautinnon saamiseen. Hyvä kuulla, että olettekin testanneet eri keinoja tilanteenne helpottamiseksi esimerkiksi seksiasentoja vaihtamalla. Jotkut ovat kokeneet hyväksi asennon, jossa nainen pitää reidet yhdessä, sillä tämä tuo lisäpainetta emättimeen.
Hienoa, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan toteuttaa seksuaalisuuttasi. Dildon käyttämisessä ei ole mitään väärää, mutta et ole ainoa, joka kokee syyllisyyden tunteita tällaisessa tilanteessa. Kerroit, ettet nauti miehestäsi, viittasitko tällä vain tuohon ”täyttymyksen tunteeseen” vai koetko, ettet nauti missään muodossa seksikontaktista miehesi kanssa? Seksuaalisuus on hyvin monimuotoinen kokonaisuus ja mikäli teillä sujuu muutoin hyvin sängyssä, kannattaa vahvistaa niitä tapoja hyväillä/nauttia toisesta, jotka tuntuvat molemmista miellyttäviltä. Seksin ei tarvitse tähdätä yhdyntään, tärkeintä on molemminpuolinen hyvä olo.
Ei ole mitenkään poikkeuksellista kokea mustasukkaisuutta seksivälineestä. Kumppani saattaa esimerkiksi tuntea itsensä riittämättömäksi, kuten kerroit teidänkin tilanteessanne käyneen. Oletteko pystyneet juttelemaan tilanteestanne ja tunteistanne avoimesti? Joskus kelpaamattomuuden tai riittämättömyyden tunteet voivat myös kummuta jostakin syvemmältä tai liittyä johonkin aiempaan, negatiiviseksi miellettyyn, kokemukseen. Kumppanin on hyvä muistaa, että dildo ei vähennä hänen arvoaan eikä hänen tule verrata itseään tai kykyjään seksivälineeseen. Jos miehesi tuntee ulkopuolisuuden tunnetta, pystyisikö hän osallistumaan jollakin tavalla tähän dildon käyttöön ja siten tuottamaan nautintoa sinulle?
Koska tilanne vaivaa sinua/teitä, voisi tässä tapauksessa hyödyttää vielä gynekologilla käyminen. Siellä emättimesi tilaa voidaan arvioida tarkemmin ja miettiä, millainen auttamismuoto olisi sinulle sopivin. Jos tuntuu siltä, että ”kotikonstit” eivät tepsi, on tilanteeseen saatavilla apua tarvittaessa esimerkiksi leikkauksen kautta. Lisäksi teitä voisi hyödyttää ajan varaaminen seksuaalineuvojan luota. Tällöin on mahdollista käsitellä viestissäsi mainitsemia tunteitanne ja tilannettanne perusteellisemmin. Lisätietoa seksuaalisuudesta raskauden ja synnytyksen jälkeen löydätte tästä artikkelista. Kaikkea hyvää teille.
Neuvonnan tiimi