Alastomien tyttöjen näkeminen pukuhuoneessa
Mun kaverit kurkki pari päivää sit tyttöjen pukkariin ja ne näki melkein kaikki niistä alasti tai vähintään ilman rintsikoita. Oisin halunnu kans kurkkia mutta tiesin että se on väärin ja mietin että mitä mun pitäis sanoo mun kavereille kun ne kehuu sillä asialla nyt koko ajan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että halusit kertoa tilanteestasi täällä. Jokaisella ihmisellä on seksuaalinen itsemääräämisoikeus kehoonsa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ketään saa katsoa tai esimerkiksi koskettaa luvatta. Kaikkeen seksuaalisuuteen viittaavaan toimintaan tulee saada jokaisen osapuolen suostumus.
Ymmärrettävästi kavereiden rehentely voi ärsyttää. Teit aivan oikein, kun et kurkkinut tyttöjen pukkariin. Voit olla päätöksestäsi ylpeä, et ole loukannut ketään omalla toiminnallasi. Kavereille kannattaa sanoa, että alastomien tyttöjen katselu ilman lupaa on kiellettyä, jos osapuolet eivät ole erikseen katselemisesta sopineet. Mikäli kaverit sanovat vastaan, voit vakuuttaa heille olevasi oikeassa ja näyttää esimerkiksi tämän vastauksen. He kyllä tietävät varmasti itsekin tehneensä väärin mainitsemassasi tilanteessa, mutta todennäköisesti uteliaisuus otti vallan. Vaikka kuinka kiinnostaisi nähdä joku alasti, on silti aina parempi kysyä ensin toiselta, saisiko hänet nähdä alasti. Tämä on oikea menettelytapa ja näin toimiessa ei tarvitse tuntea syyllisyyttä tirkistelemisestä, jos toinen itse antaa luvan katselemiseen.
Koska asia painaa sinua, kannattaa tapahtuneesta puhua jollekin turvalliselle aikuiselle sekä esimerkiksi opettajalle tai valmentajalle, mikäli olitte koulussa tai harrastustoiminnassa. Kukaan aikuinen ei tuomitse sinua ja saisit näin kevennettyä sydäntäsi. Lisäksi Poikien Puhelimesta voi saada luottamuksellisesti lisää neuvoja ja tietoa. Toivottavasti sinulla on jo parempi mieli ja kaveritkin lopettavat asiasta rehvastelemisen.
Neuvonnan tiimi