Anaaliseksistä puhuminen kouluterkkarin kanssa
Puhuin kouluterkkarilla käydessäni hänen kanssa vähän myös seksistä. Kyselin anaaliseksistä, ja hänen näkemyksestä sen sopivuudesta 15-vuotiaalle. Sain siitä paljon tietoa. Hän oli sitä mieltä, että olisi ehkä hyvä olla vähän vanhempi sitä kokeiltaessa. Se vaatii niin paljon varovaisuutta. Onko anaaliseksi todella hyvin erilaista verrattuna emätinyhdyntään? Voiko olla niin, ettei 15-vuotiaan tytön pylly ole vielä valmis ottamaan pippeliä sisälleen. Emätinyhdyntää olen jo harrastanut.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tosi hieno juttu, että olet rohkeasti ottanut puheeksi myös seksuaalisuuteen liittyvät asiat terkkarin kanssa. Itseä mietityttävistä jutuista kannattaakin puhua terveydenhoitajalle tai jollekin muulle turvalliselle aikuiselle. Mukavaa kuulla, että sait paljon tietoa anaaliseksistä tuolla käynnillä. Tietoa onkin hyvä hankkia ennen anaaliseksin testaamista.
Varsinaisesti ei ole mitään virallisia ikärajoja emätinyhdynnän tai anaaliseksin kokeilemiselle. Jokainen kasvaa ja kehittyy omassa tahdissaan. Tärkeintä on, että kokee olevansa valmis anaaliseksiin sekä fyysisesti että henkisesti. Mitä varttuneempi ihminen yleensä kuitenkin on, sitä paremmin hän tuntee kehonsa ja rajansa. Terveydenhoitajan näkemyksen takana oli ehkä ajatus siitä, ettei nuoren tarvitse edetä liian nopeasti aikuisten maailmaan. Ennen anaaliseksin harrastamista voi ”opetella” seksin muita muotoja, jotta tietää, millaiset asiat tuovat itselle nautintoa. Anaaliseksiä ehtii harrastamaan myöhemminkin, kun seksi on muuten jo tutumpaa. Nuorella on lupa harjoitella elämistä ja seksin harrastamista rauhalliseen tahtiin.
Yksi vaihtoehto on myös, että terkkari ajatteli sinun olevan sen verran kehittyvässä iässä, että kehosi saattaa vielä rakenteellisesti muovautua aikuisempaan suuntaan, jolloin seksin harrastaminen eri tavoin on helpompaa. Liian nopea eteneminen tai kovat otteet voivat (anaali)seksissä saada aikaan vahinkoja. Taustalla saattoi olla tällainen sinua suojaava ajatus. Vaikka emätinyhdynnässä tulee olla varovainen, on emätin luotu eri tavalla seksiä kestäväksi kehonosaksi. Jotta ei tulisi satuttaneeksi itseään millään tasolla, on hyvä tuntea ensin kehonsa reaktiot tarkemmin ennen anaaliseksin harrastamista.
Myös muita syitä saattoi olla terkkarin ohjeen taustalla. Voi olla, että terveydenhoitajalla oli huoli siitä, ettei anaaliseksissä ole kyse ei sinun omasta toiveestasi vaan siitä, mitä ajattelet kumppanin haluavan. Kaikkeen seksiin tuleekin edetä yhteisymmärryksessä molempien toiveita ja rajoja kunnioittaen.
Jokainen henkilö tekee viime kädessä päätökset omasta kehostaan itse. Jos asia jäi vaivaamaan sinua, saa aihepiirin ottaa uudestaankin puheeksi. Voitte myös mennä yhdessä kumppanisi kanssa keskustelemaan asiasta, jos kaipaisitte jonkinlaista varmistusta tilanteeseen. Turvallisesta anaaliseksistä saatte tietoa täältä.
Neuvonnan tiimi