Dildon laittaminen sisään tuntuu kivuliaalta
Moi!
Oon yrittäny saada dildoa sisääni, mutta en saa sitä mahtumaan kivun takia. Tamppooni menee mun sisään, mutta ihan normikokoinen dildo vaan sattuu niin paljon, ettei mene mun sisään. Oon yrittänyt käyttää paljon liukkaria ja yrittänyt rentouttaa lantionpohjan lihaksia (en ehkä oo osannut rentouttaa oikein?) mutta ei tunnu dildo mahtuvan. Mietin, pitäisikö mun mennä puhumaan asiasta gynekologille tai lantionpohjan fysioterapeutille?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiskehossa on paljon yksilöllisiä eroja. Toisille kuvaamasi asiat eivät aiheuta vaikeuksia ja joillekin dildon laittaminen sisään voi tuntua hankalalta. Tässä ei ole mitään outoa ja on hienoa, että olet tutustunut kehoosi ja tiedät, miten se toimii.
Joskus kuvaamiesi tilanteiden taustalla saattaa olla esimerkiksi immenkalvon ahdas aukko. Koska tamponin laittaminen onnistuu, vaikuttaa siltä, että olet osannut sopivasti rentouttaa lantionpohjasi lihaksiasi ja immenkalvon aukko on ainakin jonkin verran venynyt. Väkisin ei kannata laittaa sisälleen mitään, olipa kyse sitten tamponista tai vaikkapa dildosta.
Keho voi muistaa aiemmin koetut kiputilat. Mikäli dildon laittaminen sisään on ollut aina hankalaa ja kivuliasta, voi keho ehdollistua ja oppia suojaamaan itseään niin, ettei dildo pääse sisään. Kehoaan on arvokasta kuunnella ja toimia siten, ettei tule satuttaneeksi itseään tahallisesti. Koska tilanne toistuu, voisi sinua tällä hetkellä hyödyttää jonkin muu itsetyydytystapa. Et maininnut, saatko sormen/sormia sisällesi. On hyvä kartoittaa, millaiset asiat tai tavat kehollesi sopivat ja pyrkiä löytämään nautintoa niiden keinojen avulla, jotka omalle keholle tällä hetkellä soveltuvat. Myös esimerkiksi klitoriksen hyväily joko käsin tai esimerkiksi klitoriskiihottimella saattaa tuoda nautintoa ilman penetraatiota.
Kehossa on sukuelinten lisäksi runsaasti muitakin kohtia, joita koskettelemalla on mahdollista saada seksuaalista mielihyvää. Tällaisia kohtia on lupa tutkia rohkeasti. Mikäli päädyt kokeilemaan vielä dildon tai jonkin muun välineen laittamista sisääsi, kannattaa aloittaa aivan pienimmästä mallista. Mahdollisten onnistumisen kokemusten myötä voi vähitellen testata normaalikokoisempaa dildoa tai muuta välinettä sisälleen. Itsetyydytyshetkelle on hyvä valita rauhallinen aika ja paikka. Lisäksi on tärkeää edetä niin, ettei mikään aiheuta kipua ja että hetki olisi kaikin puolin nautinnollinen.
Sinua varmasti auttaisi keskusteleminen gynekologille. Yhdessä gynekologin kanssa on mahdollista myös miettiä, voisiko mainitsemastasi lantionpohjan fysioterapeutista olla sinulle apua tilanteessasi. Jos sinua kiinnostaa, voit lisäksi tutustua seksikipuja käsittelevään artikkeliimme. Tilanteeseen on saatavilla apua, toivottavasti oikeanlainen auttamiskeino löytyy.
Neuvonnan tiimi