Ehkäisypillerien lopettaminen ja kuukautisten alkaminen
Lopetin yhdistelmäehkäisypillerit noin muutama viikko sitten. Mistä tiedän milloin seuraavat kuukautiset tulevat? Viime vuosina vuodon ajankohdan on tiennyt aina helposti taukoviikosta pillereissä, mutta kun sitä ennen olin ilman pillereitä homma ei toiminut kovin säännöllisesti… Pelottaa käyttää vaaleita housuja jos se alkaakin yllättäen 🙁

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuukautiskierto tasaantuu jokaisella henkilöllä yksilöllisesti. Valitettavasti kuukautisten alkamista on vaikeaa ennustaa. Jokaisen munasarjatoiminta palautuu omaan tahtiinsa. On melko tyypillistä, että pillereiden jättämisen jälkeen seuraava kuukautiskierto voi pitkittyä. Mikäli raskauden mahdollisuutta ei ole, voi kuukautisia odotella useammankin kuukauden ajan.
Gynekologille on hyvä jutella huolistaan ja kuukautisten mahdollisesta epäsäännöllisyydestä. Häneltä saat yksilökohtaista tietoa terveydestäsi. Mikäli kuukautiset eivät ole alkaneet puolen vuoden odottamisen jälkeen, kannattaa viimeistään jutella asiasta gynekologin kanssa.
Jos kuukautisten alkaminen jännittää, voit pitää vaaleita housuja kotona ja julkisilla paikoilla hieman tummempaa sävyä olevia housuja. Mukana kannattaa pitää myös kuukautissuojaa, jotta ohivuotojen riski vähenisi.
Neuvonnan tiimi