Ensimmäiseen suuseksikertaan valmistautuminen
Luulen, että ensimmäinen seksikokemukseni on aika lähellä. Mietin, miltä silloin tuntuu, kun poika alkaa hyväillä. Miltähän tuntuu, kun hän riisuu alusvaatteita, ja näkee paljaat rinnat ja pepun? Se on jännä ajatus. Ja millaista on, jos hän koskettaa kielellä nännejä. Voiko ensimmäiseen seksi (suuseksikertaan) valmistautua jotenkin, ja onko se edes tarpeen? Vai viekö tilanne vaan mennessään?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ensimmäinen seksikokemus saattaa tuntua ajatuksena jännittävältä, mutta mukavalta. On ihan tavallista miettiä kuvaamiasi tilanteita. Myös seksikumppani saattaa pohtia omalta osaltaan samantyyppisiä asioita.
Jokainen kokee riisumiseen ja hyväilyyn liittyvät tilanteet omalla tavallaan. Myös kumppani ja tunnelma vaikuttavat kokemukseen. Yleensä luotettavan ja turvallisen kumppanin kanssa tunnelma on rento ja rauhallinen. Moni voi kuitenkin kokea riisumisen ja seksitilanteen jännittävän miellyttävänä.
Hyväilyseksi on hyvä tapa tutustua sekä omaan että toisen kehoon. Jokaisen keho reagoi kosketuksiin omalla ainutlaatuisella tavallaan. Erityisesti nännien tai sukuelinten hyväily voidaan tuntea miellyttävänä. Kaikenlaiset tuntemukset ovat mahdollisia ja sallittuja. Hyväilyjen ja seksin kuuluu tuntua nautinnolliselta. Jos jokin sattuu tai ei tunnu mukavalta, kannattaa kumppanille sanoa asiasta.
Ensimmäiseen suuseksikertaan ei tarvitse kovin erityisesti valmistautua. Sukuelinten hygieniasta kannattaa kuitenkin huolehtia tekemällä alapesu ennen suuseksiä. Kaikissa seksin muodoissa myös suositellaan käytettäväksi suuseksisuojaa tai kondomia. Noin muutoin erityisvalmisteluita ei tarvita. Yleensä hyväilyissä tai eri seksitavoissa voi antaa tilanteen viedä mennessään.
Mainitsemistasi asioista saa fantasioida. Mielikuvista voi myös nauttia esimerkiksi itsetyydytyksen keinoin. Kumppanin kanssa kannattaa vielä jutella molempien toiveista hyväilyjen ja seksin suhteen. Kummankin toiveita kuunnellen tilanne pysyy molemmille nautinnollisena. Halutessanne voitte vielä tutustua suuseksiä ja ekaa kertaa käsitteleviin artikkeleihimme.
Neuvonnan tiimi