Erektion laskeminen ja laukeamisen puuttuminen
Oon mies 31 vuotias. Ollut naimisissa 12 vuotta. Oon aina kärsinyt liian aikaisesta laukeamisesta. Nyt on ilmennyt sellainen ongelma et vaimo hyväilee penistä meinaan heti tulla ja joudun vaimon tekemistä rajoittaa. Sit kun päästään itse yhdyntää niin ei erektio kestä kauaa mutta en myöskään laukea.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herkkä siemensyöksy on tila, jonka moni muukin tunnistaa. Herkästi tulevassa siemensyöksyssä ei ole mitään noloa eikä asiaa tarvitse hävetä.
Koska keho ei toimi koneen tavoin, voi erektio joskus laskea ennen aikojaan tai siemensyöksy jäädä tulematta. Tällaisia tilanteita saattaa tapahtua kenelle tahansa eikä asiasta tarvitse yleensä huolestua. Voitte olla vielä ihan rauhassa, jos tilanne on uusi teille. Kuvaamasi tapaukset saattavat olla ohimeneviä.
Erektio on hyvin altis erilaisille häiriötekijöille. Erektiokykyyn heikentävästi vaikuttavia seikkoja ovat esimerkiksi kielteisiksi koetut aiemmat seksikokemukset, pelko epäonnistumisesta, jännitys, stressi, suorituspaineet, parisuhteen tila, elämäntilanne sekä jotkin fyysiseen terveyteen liittyvät tekijät ja lääkitykset. Erilaiset psyykkiset tai fyysiset tekijät saattavat vaikuttaa myös siemensyöksyn tulemiseen. Onko elämäntilanteessasi tai terveydentilassasi tapahtunut hiljattain muutoksia? Erilaisia taustatekijöitä voi eritellä mielessään lähtiessään etsimään ratkaisua tilanteeseensa.
Onnistuuko uuden erektion ylläpitäminen paremmin silloin, kun olet antanut siemensyöksyn tulla vapaasti jo hyväilyjen aikana? Jos sinusta tuntuu helpommalta, voi siemensyöksyn antaa tulla ennen yhdyntää, mikäli se mahdollistaa kestävämmän erektion myöhemmin. Pysyykö erektio paremmin tai kestääkö siemensyöksyn saaminen kauemmin mahdollisen itsetyydytyksen aikana? Jos itsetyydytyksessä kaikki sujuu toivotunlaisesti, voit pohtia, olisiko yhteiseen seksiin mahdollista omaksua itsetyydytyshetkistä joitakin onnistumista tukevia tekijöitä.
On hyvä huomioida, että seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää ja että orgasmin voi saada ilman siemensyöksyäkin. Ihmisen on myös mahdollista sekä kokea että tuottaa toiselle nautintoa ilman erektiota tai siemensyöksyä. Oma tilanne voi toki harmittaa, jos erektio laskee ennen siemensyöksyn tuloa. Tällaisessa tapauksissa kannattaa kuitenkin ottaa rauhallisesti ja suhtautua kehonsa toimintoihin armollisesti. Vaimon kanssa voi sopia, että hyväilette häntä esimerkiksi käsin, suulla tai seksilelun avulla joko uutta erektiota odotellessa tai täysin yhdynnän sijaan. Voitte yhdessä keskustella avoimesti tilanteestasi ja miettiä, millainen seksitapa olisi teille parhain. Olisi hyvä, että tunnelma säilyisi rentona ja kumpikin nauttisi toisen läheisyydestä. Halutessanne voitte kokeilla esimerkiksi hellyysharjoitusta. Lisäksi on mahdollista testata, olisiko puuduttavasta liukuvoiteesta, erektiotuesta tai penisrenkaan käytöstä olla apua teille.
Mieltäsi voisi keventää keskustelu asiasta esimerkiksi lääkärin kanssa. Pitkittyessään kuvaamasi tapahtumat saattavat vaikuttaa omaan itsetuntoon tai parisuhteen tilaan. Tällaisissa tilanteissa ei tarvitse ratkaista asioita yksin. Apua on saatavilla esimerkiksi seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin vastaanotoilla.
Neuvonnan tiimi