Erektiovaikeudet ja kumppanin tukeminen
Uudella kumppanillani on vaikeuksia erektion kanssa seksin aikana. Suuseksin aikana mitään ongelmia ei yleensä ole, mutta yhdynnässä erektio laskee aika nopeasti. Joskus jo ennen kuin penis saadaan sisälle. Ongelmat johtuvat ilmeisesti jännityksestä ja suorituspaineista. Miten minä voisin olla avuksi tämän asian kanssa? Olen jo sanonut, että tiedän erektiovaikeuksien olevan normaaleja enkä pidä sitä mitenkään isona asiana.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erektiokykyyn liittyviä vaikeuksia voi ilmetä ajoittaisesti missä iässä tahansa. Kyseessä onkin hyvin yleinen vaiva. Henkilö itse saattaa kuitenkin kokea erektiokykyyn liittyvät asiat noloina tai hävettävinä. Mukavaa, että olette pystyneet puhumaan ainakin jollain tasolla seksiin liittyvistä asioita kumppanisi kanssa. On arvokasta, että olet tukenut kumppaniasi ja kertonut, ettet pidä erektiovaikeuksia isona asiana. Myönteinen ja kannustava suhtautuminen onkin tärkeää etenkin silloin, jos erektiovaikeuksien taustalla on jännitystä ja suorituspaineita.
Erektiokyky on herkkä häiriötekijöille. Esimerkiksi stressi, jännitys, suorituspaineet, kielteiset seksikokemukset tai väsymys voivat vaikuttaa heikentävästi erektiokykyyn. On tavallista, että uuden kumppanin kanssa seksiin liittyvät tilanteet voivat jännittää. Jos takana on epäonnistuneeksi miellettyjä seksikokemuksia, saattaa oma mieli luoda paineita onnistumiselle seuraavalla seksikerralla. Suorituspaineet taas vaikeuttavat erektion ylläpitämistä ja henkilölle tulee tunne epäonnistumisesta. Syntyy ikävällä tavalla itseään ruokkiva kehä. Ihmisen keho ei toimi koneen tavoin, joten itseään/kumppaniaan ei kannata syyllistää asiasta. Olisi tärkeää suhtautua tilanteeseen armollisesti ja myötätuntoisesti.
Voitte vahvistaa seksissänne niitä puolia, jotka teiltä jo onnistuvat luontevasti. Mikäli suuseksi sujuu hyvin, pystyisikö suuseksikerroista omaksumaan joitain onnistumista tukevia seikkoja? Seksin ei tarvitse olla yhdyntäkeskeistä. Suuseksi on seksiä siinä missä yhdyntäkin on. Jos myös itsetyydytys onnistuu, voi yhteisiä itsetyydytyshetkiä kokeilla toisen seurassa. Kumppanin kanssa kannattaa jutella siitä, millaiset tekijät tukisivat häntä erektion ylläpitämisessä. Toiselle voi vielä uudestaan kertoa, että nautit esimerkiksi yhteisistä suuseksihetkistänne.
Erektiovaikeuksiin on kehitetty erilaisia seksivälineitä, joista voi olla apua. Esimerkiksi erektiotuen tai penisrenkaan kanssa erektion ylläpitäminen saattaa helpottua. Kehoa ei kuitenkaan kannata pakottaa mihinkään epämiellyttävältä tuntuvaan. Kehoa kuunnellen voi kokeilla erilaisia välineitä tai tekniikoita. Erektion laskemisenkaan ei tarvitse olla seksin loppu. Jos erektio laskee, voi molempien vartaloita silti hyväillä niistä kohdista, joiden kosketteleminen tuottaa mielihyvää itselle/toiselle. Joillakin erektio saattaa syntyä uudestaan vähän ajan päästä. Mikäli kumppanista tuntuu, että toisen nautinto jäi kokematta, voi mukaan ottaa molemmille mieluisia seksileluja. Halutessanne on mahdollista kokeilla myös hellyysharjoitusta. Tärkeintä on rento tunnelma ja mukavaksi koettu läheinen hetki.
Pitkittyessään erektiovaikeudet voivat vaikuttaa sekä henkilön omaan hyvinvointiin että parisuhteen hyvinvointiin. Olet jo hienosti osannut tukea kumppaniasi. Samanlaisella myönteisellä vuorovaikutuksella on hyvä jatkaa eteenpäin. Voit yrittää ottaa asian vielä puheeksi ja kysyä, miten pystyisit parhaiten olemaan avuksi kumppanillesi. Tarvittaessa myös lääkärin kanssa voi jutella tilanteestanne. Jos asia vaivaa häntä/teitä, voi apuna toimia lisäksi seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa keskusteleminen. Yhteystiedot neuvontapalveluihimme löydätte täältä.
Neuvonnan tiimi