Häpeä insestifantasioista
Hei! Kärsin vaikeasta pakkomielteestä joka on johtanut mahdollisesti jo lain rikkomiseen vaikkakaan en siis mitään pahaa ole kenellekkään tehnyt. Kysynyt vain kysymyksen.
Asia koskee insestiä, itse en koe omiin sukulaisiin minkäänlaista kiinnostusta mutta kiihotun jos joku muu on sitä tehnyt yms. Myös insesti porno ja novellit on kovalla käytöllä. Tämä pakkomielle aiheuttaa itselle kovaa ahdistusta, häpeää. En osaa hirveän hyvin hallita tätä ja olen todellakin avun tarpeessa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei hätää, hienoa, että laitoit meille viestin. Insesti on tabu asia ja siksi myöskin siihen liittyvä seksuaalinen materiaali saatetaan mieltää kielletyksi. Vaikka seksuaalinen kanssakäyminen sukulaisten kesken ei ole laissa sallittua, on kuitenkin laillista lukea aihepiiriin liittyviä novelleja. Myös pornoa on sallittua katsoa, koska kyse on fiktiivisestä ja näytellystä elokuvasta eivätkä henkilöt elokuvassa ole oikeasti sukua keskenään. Fantasiamaailmassa on ihmisen mielikuvituksen tuotetta ja fantasioissa lupa tehdä sellaisia asioita, jotka eivät onnistu oikeassa elämässä, tai joita ei edes haluaisi kokeilla reaalimaailmassa.
Erilaiset fantasiat voivat aiheuttaa ahdistusta tai häpeää. Häpeästä puhuminen voi helpottaa omaa tilannetta, vaikka jutteleminen saattaisikin ensin pelottaa. Oman häpeän kokemuksen voi tunnistaa ja omien tunteiden kanssa on myös mahdollista oppia elämään. Tärkeää on, että pyrkii suhtautumaan tilanteeseensa ja omaan itseensä myötätuntoisemmin. Fantasiat eivät määrittele ihmistä eivätkä tee ihmisestä huonompaa kuin kenestäkään muusta.
Ikävää kuulla, ettet koe hallitsevasi tilannettasi. Erilaisia fantasioita on lupa kehittää ja ajatella vaikka joka päivä. Jos fantasiointi ja ahdistus kuitenkin vaikuttavat arkeesi ja esimerkiksi työhön/opiskeluun, sosiaalisiin suhteisiin, syömiseen tai nukkumiseen, on hyvä yrittää pitää taukoa novellien lukemisesta tai pornon katselemisesta. Myös jutteleminen esimerkiksi psykologille tai lääkärille voi helpottaa omaa oloa ja antaa mielenrauhaa. Riippuen tilanteestasi, voit tarvittaessa tutustua olotilasi helpottamiseksi myös Mielenterveystalon ahdistuksen ja pakko-oireiden omahoito-ohjelmaan. Jos fantasioissasi on mukana lapsia, ole rohkeasti yhteydessä SeriE-hankkeeseemme, yhteystiedot löydät täältä.
On hienoa, että olet uskaltanut lähteä hakemaan apua tilanteeseesi. Sinua voisi helpottaa vielä jutteleminen joko neuvontapuhelimessa tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Olemme täällä sinua varten ja meille on mahdollista puhua täysin luottamuksellisesti. Yhteystietomme löydät täältä.
Neuvonnan tiimi