Häviääkö kondylooma 2-5 vuoden sisään?
Minulla on todettu kondylooma v.2019, näkyvät yksittäiset muutokset ovat hävinneet pois. Kysymykseni koskeekin, olenko loppuelämäni kondylooman kantaja, vai häviääkö kondylooma 2-5vuoden sisään elimistöstä, jonka jälkeen ei voi mahdollisesti tartuttaa sitä enään kumppaniini.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisen papilloomavirus (HPV) aiheuttaa huolta monelle muullekin. Papilloomavirusta esiintyy erilaisina virustyyppeinä. Papilloomavirustartunta on hyvin yleinen, mutta voi aiheuttaa häpeän tunnetta. Moni papilloomavirustulehdus parantuu itsestään, kun elimistön vastustuskyky kehittyy kyseistä virustyyppiä vastaan. Suojaa ei kuitenkaan synny muita virustyyppejä vastaan.
Hienoa, että haluat huolehtia omasta ja kumppanisi seksuaaliterveydestä. Näkyvien oireiden ilmetessä on hyvä miettiä yhdynnän sijaan jotakin muuta tapaa toteuttaa seksuaalisuuttaan. Mikäli haluaisi kuitenkin harrastaa jotakin seksin eri muotoa, on tärkeää yrittää suojautua käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa. Vaikka näkyviä oireita ei olisikaan, on hyvä ottaa oma tilanne puheeksi kumppaninsa kanssa. Asiaa ei tarvitse hävetä ja kondylooma voi olla tuttu kumppanillekin. Yhdessä on mahdollista miettiä, miten etenette seksissä.
On suuri todennäköisyys, että kuvaamasi ajanjakson aikana kondylooma lähtee itsestään pois. Jokaisen keho toimii yksilöllisellä tavalla ja siksi parhaimman tiedon terveyteesi liittyen saat lääkäriltä.
Neuvonnan tiimi