Hei. Menetin viikko sitten neitsyyden. Olemme poikaystävän kanssa lämmitelleet hyvin...
Hei. Menetin viikko sitten neitsyyden. Olemme poikaystävän kanssa lämmitelleet hyvin etten jännittäisi ekaa kertaa liikaa. Mutta silti yhdyntä sattui todella paljon mutta minulla ei tullut verta. Poikaystäväni penis on paljon keskivertoa suurempi, jonka takia se sattui ehkä niin paljon? Kipu oli todella inhottava, niin kuin joku raastaisi sisältä. Käytimme kyllä kortsua ja liukuvoidetta. Pelkään että seuraava kerta tulee sattumaan yhtä paljon. Mitä pitäisi tehdä? Koittaa uudestaan että sattuuko?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ensimmäinen yhdyntä saattaa tuntua kivuliaalta ja erilaisten hyväilyjen tai yhdyntöjen lisääntyessä kivun pitäisi hälvetä kokonaan. Pitkäkestoisista tai voimakkaista kiputiloista ei kuitenkaan tulisi kärsiä. Hyvä kuulla, että olitte ottaneet kaiken huomioon ekaa kertaa varten ja käytitte liukuvoidetta sekä ehkäisyä. On myöskin hienoa, mikäli jaksoitte lämmitellä hyvin ennen varsinaista yhdyntää. Molempien kehoihin tutustuminen voi viedä pois jännitystä ja saada lihakset rentoutumaan. Rentoutuminen ja mukava tunnelma taas lievittävät jännitystä ja helpottavat peniksen viemistä sisään.
Sattuuko itsetyydytys tai esimerkiksi tamponin laittaminen sisään? Joskus yhdyntöjä voi vaikeuttaa immenkalvon ahdas aukko, jolloin sisään ei välttämättä pysty heti laittamaan vaivatta tamponia tai penistä. Immenkalvon aukko venyy ajan kanssa ja myös esimerkiksi varovainen venyttely voi auttaa tilanteeseen.
Seksikipujen taustalla saattaa olla niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin seikkoja ja joskus nämä osa-alueet voivat nivoutua myös yhteen. Kipujen syynä voi olla esimerkiksi limakalvojen ärtyminen ja tai jotkin kondomimerkit. Voi olla, että myös poikaystäväsi kookkaampi penis saattoi aiheuttaa kipua. Mikäli tekee vastentahtoisesti jotakin, joka aiheuttaa kipukokemuksen, voi se pidemmän päälle satuttaa itseä myös henkisellä tasolla. Koetut kiputilat voivat aiheuttaa pelkoa ja siten vaikeuttaa yhdyntää ja aiheuttaa kipuja. Ajan kuluessa näistä saattaa tahtomatta syntyä ikävä kierre.
Yhdyntää voi kokeilla uudestaankin, mutta tällöin on erittäin tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja edetä vain silloin, kun toiminta tuntuu miellyttävältä ja hyvältä. Jos jokin sattuu, kannattaa pitää taukoa tai lopettaa toiminta. Monesti kyseessä saattaa olla vain asia, joka lähtee sujumaan harjoituksen ja ajan myötä. Jos yhdynnät eivät onnistu, pyrkikää nauttimaan seksuaalisuudestanne muillakin tavoin kuin perinteisessä yhdynnässä.
Omista peloistaan on hyvä puhua toiselle, jotta asia ei jää painamaan omaa mieltä. Kipujen kanssa ei tarvitse elää, joten voit olla rohkeasti yhteydessä terveydenhoitajaan, mikäli tilanne jatkuu. Jos haluat, voit kääntyä joko yksin tai yhdessä poikaystäväsi kanssa myös neuvontapuhelimen puoleen, jotta asiaa voitaisiin käsitellä perusteellisemmin. Ei huolta, tilanne on monille tuttu ja apua on saatavilla, mikäli kiputilat jatkuvat. Hyvää vointia sinulle nyt ja jatkossa.
Neuvonnan tiimi