Hei. Mulla ois kysyttävää erektio häiriöön liittyen. Oon 37v mies...
Hei. Mulla ois kysyttävää erektio häiriöön liittyen. Oon 37v mies ja ongelmana mulla on että erektio lopahtaa kesken tai on vaikea saada erekio yleensäkkään. Seksi halut on kovat ja haluan seksiä puolisoni kanssa mutta vehje ei toimi. Voiko tämä johtua stressistä jota on viimeisen parin kk aikana ollut aika paljon, vai joko tässä iässä voi olla jokin testosteroinin puutos? Yleiskunto mulla on erittäin hyvä, eli ei varmaan sydänperäinen vaiva.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että oletkin jo eritellyt mielessäsi tilanteesi taustoja. Erektiohäiriö on ikävä vaiva ja kuvaamasi tilanteet ovat tuttuja muillekin. Vaikeudet saada tai ylläpitää erektiota ovat usein ajoittaisia ja niitä voi ilmetä missä tahansa elämänvaiheessa.
Erektiokyky on herkkä erilaisille häiriötekijöille ja ”epäonnistumisiksi” koettujen tapahtumien jälkeen seksihetket voivat aiheuttaa jännitystä ja suorituspaineita ja siten uudella tavalla aiheuttaa stressiä. Erektiovaikeuksiin liittyy myös usein esimerkiksi häpeän tunnetta, joka taas voi osaltaan saada oman olon epäonnistuneeksi. Joillakin tilanteen taustalla saattaa olla elintavat, terveydentila tai tietyt lääkkeet, mutta mainitsit, että näin ei sinun tapauksessasi todennäköisesti ole. Onko sinulla aamuerektioita tai onnistuuko sinulta halutessasi itsetyydytys? Testosteronin puutetta voi ilmetä eri-ikäisillä miehillä ja oireena voi olla erektiovaikeuksien lisäksi seksuaalisen halun alenemista. Kerroit, että sinulla on kovat seksihalut, joten tämän tiedon ja muun kertomasi perusteella kyse saattaa olla esimerkiksi mainitsemastasi stressistä.
Erektiovaikeuksissa voi auttaa penisrenkaan tai -pumpun käyttö. Pitkittyessään erektiohäiriö voi vaikuttaa negatiivisesti omaan henkiseen hyvinvointiin tai parisuhteen tilaan. Omista tunteistaan ja huolistaan on tärkeää jutella avoimesti puolisonsa kanssa. Erektiovaikeuksien ilmaantuessa voitte pitää pienen tauon ja nauttia toisistanne muiden hyväilyjen avulla. Halutessanne voitte myös kokeilla esimerkiksi hellyysharjoitusta. Pyrkikää seksin aikana rauhalliseen ja välittömään tunnelmaan ja keskittykää siihen, mikä tuntuu hyvältä. Erektion voi antaa tulla, jos se on tullakseen, mutta asialle ei kannata luoda suorituspaineita. Yhdessä keskustellen ja kokeillen teidän on mahdollista löytää sopiva tapa toteuttaa seksuaalisuuttanne.
Jos sinusta tuntuu, että stressi tai fyysiseen terveyteen liittyvät asiat painavat sinua edelleen, on hyvä kääntyä tarvittaessa lääkärin puoleen. Voit lisäksi pohtia, onko mitään mahdollisuutta keventää omaa stressitaakkaasi. Halutessasi voit testata esimerkiksi mielen hyvinvointia tukevia harjoitteita. Sinua saattaisi auttaa myös soittaminen neuvontapuhelimeemme tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Näin tilannettasi on mahdollista tarkastella syvemmin. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi