Hei! Olen 49 v. seksuaalisesti aktiivinen, jolla muutama vakikumppani, heillä...
Hei! Olen 49 v. seksuaalisesti aktiivinen, jolla muutama vakikumppani, heillä myös vakikumppaninsa. Yhden näistä kanssa seksi kumitta. Nyt sain papaseulonnassa selville hpv:stä. Mitä tämä tarkoittaa seksielämälle, jota ei vuosissa niin kauheasti enää jäljellä ole? Voiko tarttua mieheen kun otan suihin ilman kumia? Voinko parantua, mikä on se 1-8kk? Selibaattiko? Otetaanko minulta papa esim kerran kuussa, jotta tiedän onko parantunut? Miksi ei testattu tätä, kun pyydän kaikkia testejä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Ensitieto ihmisen papilloomaviruksesta (HPV) voi aiheuttaa pelkoa tai huolta tulevaisuudesta. Virus tarttuu iho- tai limakalvokontaktissa ja on yleisin seksiteitse tarttuva infektio. Noin 80% ihmisistä saa papilloomaviruksen elämänsä aikana ja monella virus ei oireile ollenkaan. Voit olla rauhallisin mielin, sillä tartunnoista noin puolet paranee itsestään täysin 8 kuukauden aikana ja 90% kahden vuoden aikana.
Sinun ei tarvitse olla selibaatissa. Kondomi tai suuseksisuoja on sopivin ehkäisymuoto kaikissa seksikontakteissa, vaikka onkin huomioitava, että ne eivät anna ihan täyttä suojaa virukselta. Peniksestä suurin osa on ihoa, joten riski saada papilloomavirus on todennäköisesti pienempi verrattuna emättimeen, joka on pääosin limakalvoa. Kumppanien kanssa on silti tärkeää jutella tilanteestasi sekä kondomin käytöstä/käyttämättömyydestä. Keskustelemalla on mahdollista keksiä, millaiset tavat ilmentää seksuaalisuuttanne ja saada nautintoa sopivat juuri teille. Useimmat sairastavat tietämättään HPV:n aiheuttaman infektion, joten on mahdollista, että seksikumppanillasikin on HPV, tai on ollut HPV-tartunta. Siksi asiasta puhumista ei tarvitse häpeillä.
Ikävää kuulla, ettet koe tulleesi kuulluksi täysin omine toiveinesi. Moni nainen on kohdannut samanlaisen tilanteen kanssasi papakokeen jälkeen, sillä suurin osa ei tiedä HPV-tartunnastaan ennen poikkeavaa irtosolulöydöstä. Jos HPV-testi on positiivinen ja papakoe normaali, on seuraava testi 1-2 vuoden päästä. Mikäli testi on tehty joukkotarkastuksessa, sinun pitäisi saada kutsu testiin.
Seksin harrastaminen, joko yksin tai kumppanin kanssa, ei katso ikää, joten seksuaalisesti aktiivisia vuosia tai vuosikymmeniä voi ikäiselläsi olla vielä runsaasti. Vaikeina hetkinä kokemus omasta tilanteesta voi tuntua raskaalta, mutta toivottavasti sinulla on nyt jo parempi olo. Sinua voisi helpottaa keskustelu esimerkiksi terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Näin saisit tilanteeseesi vielä täsmällisempiä neuvoja. Kenenkään ei pitäisi jäädä tyhjän päälle omien ajatustensa kanssa saatuaan yllättävää tietoa terveyteensä liittyen. Oletkin tervetullut juttelemaan myös meidän kanssamme. Voit soittaa neuvontapuhelimeen tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta. Autamme sinua mielellämme enemmänkin ja yhteystietomme löydät täältä. Lisätietoa papilloomaviruksesta saat vielä tästä artikkelista.
Neuvonnan tiimi