Hei olen 59 vuotias ja elänyt jo noin 7 vuotta...
Hei olen 59 vuotias ja elänyt jo noin 7 vuotta koskematta puolisooni
joka on nyt 70 Hänen vastaus seksiin on että Saatana te miehet että muuta haluakkaa se vai aina se seksi vittu perkele ainut asia. Minusta taas on tullut hyvin katkera ihminen nykyään, tunne menettäneeni osan elämääni.
Haluankin kysyä näinkö se että minä olen luonnoton hullu. Ja onko
niin että 60 ja yli vuotias nainen on jo kyvytön ja täysin haluton ihminen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Halujen eriparisuus suhteessa on hyvin tavallista. Monelle seksi on tärkeää ja merkityksellinen osa elämää ja suhdetta, kun taas toisille seksi saattaa edustaa jotakin epämiellyttävää tai epäkiinnostavaa.
Seksin haluaminen ei ole luonnotonta tai hullua, vaan se on monelle perustavanlaatuinen tarve. Ihon kosketus, fyysinen nautinto ja seksuaalinen mielihyvä ovat monelle tärkeitä asioita läpi elämän, on siis luonnollista toivoa niitä puolisoltaan. Jos nämä asiat eivät toteudu pitkään aikaan, vaikka itse haluaisi, on ymmärrettävää tuntea katkeruutta tai kuin osa elämästä olisi kadonnut.
Seksuaaliselle halulle ei ole yläikärajaa. Yli 60-vuotiaat voivat tuntea seksuaalista halua ja olla seksuaalisesti aktiivisia. Tämä on kuitenkin hyvin yksilöllistä, niinkuin seksuaalisuus ylipäätään. Joillakin ikääntyminen tai esimerkiksi sairaudet vaikuttavat merkittävästi seksuaaliseen haluun. Voit lukea seksuaalisesta halusta ja haluttomuudesta tarkemmin täällä.
Suhteessa yleensä helpottaa, jos erilaisista seksiin liittyvistä ajatuksista ja tunteista pystyy keskustelemaan yhdessä. Jos juttelu kahden kesken tuntuu liian haastavalta, voitte halutessanne hakea tukea ja ohjausta keskusteluun seksuaalineuvonnasta, joko yhdessä tai erikseen. Jos kumppanisi ei asiasta halua keskustella, voit kuitenkin itse lähteä hakemaan apua ja miettimään, kuinka saisit tämän osan elämästäsi takaisin. Meille voi esimerkiksi soittaa puhelinneuvontaan tai varata ajan yhteydenottolomakkeen kautta.
Oona Turunen