Hei!Jos ja kun nuolee paljaaltaan naisystävänsä pillua, niin voiko siintä...
Hei!
Jos ja kun nuolee paljaaltaan naisystävänsä pillua, niin voiko siintä saada jonkun pappiloomaviruksen aiheuttaman taudin esim nielu/kurkkusyövän? Asiasta on ollut julkisuudessa paljon juttuja ja on jäänyt epäselväksi se. Pitääkö olla joku rokotus?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. HPV-infektio tarttuu limakalvo- ja ihokontaktin kautta. Tällaisia limakalvo- ja ihokontakteja tapahtuu esimerkiksi (suu)seksin aikana. HPV-tyyppejä, eli ihmisen papilloomavirustyyppejä, on erilaisia ja suurin osa niistä on vaarattomia. Joissakin tapauksissa virustyypillä on suurempi riski edetä solumuutoksiin ja lisätä suusyövän mahdollisuutta, mutta riskin suuruutta ei tiedetä.
Suusyövän ja kurkunpään syövän syntymiseen vaikuttavat usein pääasiallisesti muut tekijät, kuten alkoholi tai tupakointi. Myös huono suuhygienia voi olla suusyövässä riskitekijänä. Terveyteen liittyvissä asioissa moni seikka on kytköksissä toiseen ja aina ei voi täysin aukottomasti todistaa, mistä jokin sairaus saa alkunsa. Tärkeintä on, että omaa terveyttään tarkkailee ajoittain ja hakee apua, jos jotakin muutoksia tai oireita ilmenisi.
Et maininnut ikääsi, mutta tällä hetkellä rokotteen papilloomavirusta vastaan saavat maksutta 10-12-vuotiaat henkilöt. Lisäksi rokotetta tarjotaan tänä ja ensi lukuvuonna 7.-9.-luokkalaisille pojille. Rokotteen voi ostaa myös reseptillä apteekista, mikäli ei itse kuulu osana kansalliseen rokoteohjelmaan. Paras suojavaikutus rokotteen avulla saadaan ennen kuin seksielämä aloitetaan. Mikäli rokote kiinnostaa, kannattaa aina puhua lääkärin kanssa ja varmistaa, mikä vaihtoehto olisi omassa tilanteessa parhain. Suuseksiä on kuitenkin sallittua harrastaa myös ilman rokotusta. Papilloomaviruksia vastaan voi suojautua kaikissa seksin muodoissa käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa.
Jos sinua huolettaa terveyteesi liittyvät seikat tai haluat miettiä rokotetta, kannattaa siis kääntyä rohkeasti lääkärin puoleen. Lisää tietoa suuseksistä löydät vielä täältä.
Maija Nieminen