Hei!Mies ketä tapailen ilmoitti, että hänellä on jo yli vuoden...
Hei!
Mies ketä tapailen ilmoitti, että hänellä on jo yli vuoden ainakin ollut kondylooma oireellisena. Itse olen ollut seksuaalisesti suhteellisen epäaktiivinen, jonka vuoksi onkin kysymysmerkki kannanko edes virusta. Onko seksin harrastaminen (kondomin kanssa) tässä tilanteessa riski tai ei suositeltavaa? Pelkään, että saisin tartunnan ja myös oireellisena. Miten minun tulisi toimia ?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Kondylooman, eli visvasyylän, aiheuttaa ihmisen papilloomavirus, joita tunnetaan reilu sata erilaista virustyyppiä. Paraneminen kestää useita kuukausia, mutta tämän jälkeen keholla on immuniteetti kyseistä virustyyppiä vastaan. Joissakin tapauksissa voi valitettavasti sairastua muihin virustyyppeihin ja syyliä saattaa tulla lisää. Tämä on kuitenkin hyvin yksilöllistä ja kondyloomaan hoitoon on saatavilla erilaisia hoitomuotoja.
Kondomi suojaa tartunnalta vain osittain, mutta kondomi on silti parhain suojautumiskeino kondyloomaa vastaan. Kondomin käyttö on myös tärkeää tilanteissa, joissa toisella on oireita ja toinen ei halua saada kondyloomaa. Pieni riski on, että kondylooma tarttuisi seksin aikana myös muunlaisen limakalvo- tai ihokontaktin kautta. Omaan tämänhetkiseen terveydentilaansa liittyen saa varmuuden vain lääkärin avulla, joten jos tilanne mietityttää, on sinun hyvä kääntyä lääkärin puoleen.
Hyvä kuulla, että olette ainakin jollain tasolla pystyneet juttelemaan tilanteestanne. Tieto seksitaudista voi herättää itsessä esiin hämmentyneitä tai ristiriitaisia tunteita. Millaisin mielin mies oli asian suhteen, oliko hänellä näkökantaa siihen, miten toimisitte tilanteessanne? Sinä päätät omasta kehostasi ja siitä, haluatko harrastaa seksiä vai et. Voitte myös keskustella yhdessä miehen kanssa, voisitteko toteuttaa seksuaalisuuttanne jollakin muulla tavalla kuin mahdollisessa yhdynnässä. Jos tuntuu siltä, että asia painaa mieltä tai aiheuttaa vaikeuksia suhteeseen, voit olla meihin yhteydessä neuvontapuhelimen kautta. Tällaisia asioita ei tarvitse pohtia yksin, sillä autamme sinua/teitä mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi