Hei,Olen joitain vuosia sitten saanut kondylooman. Siitä aiheutuneet näppylät hoidettiin...
Hei,
Olen joitain vuosia sitten saanut kondylooman. Siitä aiheutuneet näppylät hoidettiin pois, ja nyt olen ollut useamman vuoden oireeton. Netistä löytyy ristiriitaista tietoa, lähteekö konduloomavirus ikinä kehosta kokonaam? Ja missä ajassa? Vai kannanko sitä nyt aina mukanani ja saatan tartuttaa sen muihin aina kun olen intiimisti jonkun kanssa? Joillain sivustoilla sanottiin, että kondoomikaan ei välttämättö suojaa, koska virus voi tarttua myös käsien ja suuseksin kautta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia omasta ja potentiaalisen kumppanisi terveydestä. Kondylooman aiheuttaa papilloomavirus (HPV). Erilaisia papilloomavirustyyppejä on yli 100. Osa virustyypeistä aiheuttaa kondyloomia, eli silmillä nähtäviä visvasyyliä, joista suurin osa on vaarattomia. Viruksen aiheuttamista infektioista valtaosa (80-90%) paranee spontaanisti muutamien vuosien sisällä. Valitettavasti näin netin välityksellä on kuitenkin vaikeaa sanoa varmasti, onko sinun saamasi virustyyppi parantunut itsestään. Tämä voisi olla tapauksessasi mahdollista sekä ajallisesti että prosentuaalisesti ajateltuna, mutta todellisen tilanteen osaa kertoa vain lääkäri.
HPV voi tarttua suojaamattomassa emätin-, anaali- ja suuseksissä sekä käsien välityksellä. Käsien välityksellä tapahtuva tarttumistapa on kuitenkin melko epätodennäköinen. Kondomi ehkäisee erilaisilta seksiteitse välittyviltä taudeilta, joten siksi on tärkeää käyttää kondomia tai suuseksisuojaa kaikissa seksin muodoissa.
Infektion saamiseen voi liittyä paljon negatiivisia tunteita. On hyvä kuitenkin muistaa, että HPV-infektion saa keskimäärin kolme neljästä henkilöstä elämänsä aikana. Tilastollisesti on siis todennäköistä, että myös mahdollisella kumppanillasi on, tai on ollut, HPV-tartunta. Seksielämää ei tarvitse lopettaa papilloomavirusinfektion takia; tärkeintä on muistaa kondomin käyttö ja avoin keskustelu kumppanin kanssa. Yhdessä on myös helpompaa pohtia, millainen tapa harrastaa seksiä sopisi juuri teille.
Jotta saisit kaikkein varmimman kuvan tilanteestasi, on sinun hyvä kääntyä lääkärin puoleen. Hänen kanssaan on mahdollista jutella myös seksiin ja ehkäisyyn liittyvistä asioista. Autamme sinua vielä mielellämme, joten jos sinusta yhtään tuntuu siltä, saat aina olla yhteydessä neuvontapuhelimeemme. Myös seksuaalineuvojan vastaanotolta voi varata ajan, mikäli kaipaat keskustelua seksuaalisuutesi suhteen. Yhteystiedot löydät täältä. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi