Herpeksen tarttuminen ihastukselta
Hei! Pari viikkoa sitten olin suojaamattomassa yhdynnässä uuden ihastuksen kanssa. Olimme keskustelleet ehkäisytarpeet ennen puuhia. Muutama päivätämän jälkeen hän totesi kantavansa sukupuoliherpestä, mutta tunnistavansa aktiivisen vaiheen oireet hyvissä ajoin. Googlaus kertoi, että virus tarttuu myös latentissa vaiheessa. Tämä oli kumppanilleni hämmästyksen aihe, hän on elänyt taudin kanssa 20 vuotta pitkissä parisuhteissa kumppaneitaan tartuttamatta. En halua tautia, onko suhde tuhoon tuomittu

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpesviruksen tarttuminen on usein vähän tuuripeliä ja se myös riippuu vähän siitä, kauanko sitä on sairastanut. ​​​​​​​Suurimmalle osalle herpeksen kantajista ei tule oireita, ja heidän kohdallaan diagnoosin voi tehdä oikeastaan vain veren vasta-aineita tutkimalla. Joten on mahdotonta sanoa, onko ihastuksesi siirtänyt virustartuntaa kumppaneille vai ei.
Olisi ikävä, jos orastava suhde pitäisi lopettaa herpesviruksen vuoksi. Mutta on toki ymmärrettävää, ettei halua ottaa sairastumisen riskiä. Toisaalta koska virus on niin kovin yleinen, on mahdollista, että sinullakin tai tulevilla kumppaneillasi on se jo oireettomana.
Nyt voisi olla ihan hyvä hetki keskustella siitä, mihin rakkulat ihastuksellasi yleensä ilmaantuvat. Jos ne tulevat sukuelinten alueelle, suuseksisuojaa ja/tai kondomia käyttämällä voitte varmistaa ettei virus tartu vaikkei oireita olisi. Puolestaan oireisena aikana on parempi olla harrastamatta seksiä tai sitten voitte keksiä muunlaisia tapoja iloita teidän välisestä seksistä ilman limakalvokontaktia.
Herpesvirukseen liittyviä kysymyksiä & vastauksia löydät tästä.
Neuvonnan tiimi