Homopornon katseleminen salaa parisuhteessa ollessa
Oon vähän hämmentynyt.Aviossa kohta 7v, nyt on mieheni salaa katsellut homopornoa. Miksi salaa?En ymmärrä, ajatukset nyt ihan solmussa.Mies sanoo olevansa hetero ja rakastaa mua.Kuulemma kiinnostaa nähdä miten muilla tuo elin seisoo.Ei kiihotu siinä mielessä videoista eikä ole mitenkään etäinenkään.Joskus tuntuu että hän on pettänyt, tästä hermostuu ja kuulemma siksi kun syytän turhaan.Teenköhän nyt kärpäsestä härkäsen ihan turhaan?Katselu on satunnaista.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Uusien puolien havaitseminen kumppanissa voi saada aikaan hämmennystä. Tämä on tavallista ja inhimillistä. Erilaiset ikävät tunteet voivat aiheuttaa ristiriitaisia ajatuksia niin oman pään kuin suhteen sisälläkin. Siksi on hyvä, että uskalsit ottaa asian puheeksi.
Ihmisillä on erilaisia mielenkiinnon kohteita ja myös heterot voivat katsoa homopornoa. Syitä voi olla useita, mutta jotkut saattavat katsoa homopornoa esimerkiksi vain miehesi mainitseman visuaalisuuden ja elimen seisomisen takia. Ainoastaan miehesi itse osaa vastata siihen, miksi hän katsoi salassa homopornoa. Aina vastaus ei ole selkeä henkilölle itselleenkään. Tuntuuko sinusta hämmentävältä pornon katsominen vai juuri homopornon katsominen? Joskus pornon katsominen saatetaan kokea uhkana siksi, että sen ajatellaan olevan pois esimerkiksi yhteisestä parisuhdeajasta. Pornon katsominen voi herättää kumppanissa myös riittämättömyyden tunnetta tai menettämisen pelkoa.
Syitä pornon katsomisen salaamiseen voi olla esimerkiksi häpeä tai syyllisyyden tunne omasta kiinnostuksesta. Myös esimerkiksi kuvitteellinen pelko siitä, että homopornon katsominen tekisi katsojan homoksi, voi saada henkilön salaamaan pornon katselemisensa. Joillekin kyseessä saattaa olla vain harmiton tapa tutustua seksuaalisuuteensa tai sitten asia on vielä niin uusi, että miehesi halusi jäsennellä ajatuksiaan ensin itse ennen kuin kertoi homopornon katselusta sinulle. Seksuaalisuus on monimuotoinen asia ja parisuhteessa ollessaankin voi tuntua siltä, että jonkin osan intiimiasioista haluaa pitää itsellään. Seksuaalisissa mielenkiinnon kohteissa ei kuitenkaan ole mitään pahaa tai hävettävää.
Otit esille myös tunteen petetyksi tulemisesta. Tarkoititko tällä jotakin muuta tilannetta kuin tässä mainitsemaasi pornon katselemista? Riippuu paljon parisuhteen osapuolista sekä osapuolten omista yksilöllisistä näkemyksistä, millaiset asiat koetaan pettämisenä. Moni parisuhteessa oleva ei esimerkiksi välttämättä pidä pornon katsomista pettämisenä, mutta asian salaaminen ja mahdollisten yhteisten sääntöjen rikkominen voi tuntua pahalta. Parisuhteissa olisikin hyvä määritellä rajat siihen, mikä on suhteen sisällä sallittua ja mikä ei. Silti on tärkeää muistaa, että jokaisella on viime kädessä oikeus omaan kehoonsa ja mielenkiinnon kohteisiinsa, vaikka olisikin parisuhteessa. Mikäli petetyksi tulemisen tunteen taustalla on pelko suhteen ulkopuolisesta henkilöstä, voi pornon katseleminen saada aikaan voimakkaan vastareaktion ja tuoda omat pelot uudestaan pintaan.
Millainen olo sinulla nyt on? Usein kielteisenä yllätyksenä koetut asiat voivat saada aikaan ensijärkytyksen. Hienoa, että mies ei ole mitenkään etäinen ja sanoo rakastavansa sinua. Olisi hyvä pyrkiä löytämään avoin keskusteluyhteys sinun ja miehesi välille sitten, kun molempien olotila on tasoittunut. Mitään laitonta tai pahaa ei ole tapahtunut, joten on tärkeää yrittää laittaa tapahtunut oikeisiin mittasuhteisiin. Omista tunteistaan on tärkeää puhua molemminpuolisesti.
Toivottavasti ajatukset eivät olisi enää niin solmussa kuin aiemmin. Keskusteluyhteyden löytäminen saattaa olla hankalaa, jos tilanne on päässyt tulehtumaan. Tällaisissa tapauksissa saattaa helpottaa asiasta jutteleminen ammattilaisen kanssa. Esimerkiksi soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan luota voi auttaa jäsentelemään tilannetta joko yksin tai yhdessä. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi