HPV ja huoli kumppanin löytämisestä
Olen ollut saman kumppanin kanssa 5-vuotta. Suhteemme alussa hpv on ollut negatiivinen, nyt se tuli positiivisena. En ole harrastanut seksiä muiden kanssa, voiko tauti ilmaantua yhtäkkiä uutena vanhan suhteen sisällä, vai onko mies harrastanut seksiä suhteen ulkopuolella?
Miehen kanssa erottu kokeen jälkeen, toiveena raskautuminen vielä, jos vain löytyy joku, jonka kanssa voi yrittää. Onko tämä nyt enää mahdollista? Kukaan ei varmasti halua harrastaa seksiä ilman suojausta, kun on tämä tauti..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisen papilloomavirus (HPV) on virus, jonka moni saa jossakin vaiheessa elämäänsä. HPV onkin yleisin seksiteitse tarttuva virus. HPV-tartunnan vuoksi ei suoranaisesti ole syytä epäillä kumppaniaan uskottomuudesta, sillä tartunnan tarkkaa ajankohtaa on hankalaa määrittää. Virus voi olla piilevänä elimistössä vuosien ajan. HPV voi siis ilmaantua yhtäkkiä vakituisen suhteen sisälläkin.
On tavallista, että huolettavat ajatukset saattavat myllertää pään sisällä, jos tieto tartunnasta on itselle vielä verrattain uusi. Tartunnan saaminen voi tuntua leimaavalta ja asiasta puhuminen saattaa siksi hävettää. Vaikeina hetkinä on hyvä muistuttaa itselleen, että kyse on vain erilaisista huolettavista ajatuksista, joilla ei ole välttämättä todellisuuspohjaa. Voit rauhoittaa itseäsi myös sillä tiedolla, että HPV-infektio paranee yleensä itsestään muutaman vuoden sisällä immuunivasteen kehittyessä.
HPV:n yleisyydestä johtuen on mahdollista, että tulevalla kumppanillasi on joskus ollut papilloomavirustartunta tai hän tuntee jonkun, jolla tartunta on ollut. Kypsä kumppani osaa joka tapauksessa suhtautua tilanteeseen asiallisesti ja henkilö varmasti ymmärtää, että aikuisten suhteissa kummallakin on menneisyytensä. Tämä mielessä pitäen itseään voi rohkaista juttelemaan tilanteestaan kumppanilleen. Uusissa seksisuhteissa tartunnan välittymistä voi pyrkiä ehkäisemään kondomin tai suuseksisuojan avulla. Suhteen vakiintuessa tai raskautta yritettäessä suojauksen poisjättämisestä voi keskustella kumppaninsa kanssa.
Kaikki on vielä mahdollista elämässäsi, sillä HPV-infektio ei estä rakastetuksi tulemista tai esimerkiksi seksin harrastamista ja raskaaksi tulemista. Sinulla on lupa jatkaa tulevaisuuden suunnitelmien tekemistä kaikkine niine vaihtoehtoineen, jotka haluat elämääsi sisällyttää. Et ole myöskään yksin tilanteessasi, joten sinua saattaisi kiinnostaa esimerkiksi muihin samaa aihepiiriä käsitteleviin vastauksiin tutustuminen. Halutessasi voit etsiä vertaistukea ja neuvoja esimerkiksi Tukinetin tai terveydenhoitajan kautta. Terveydenhuollon ammattilaisen kanssa on mahdollista ottaa tarkemmin vielä puheeksi omat terveydentilaan ja tulevaisuuteen liittyvät huolet. Myös meidän puoleemme saa kääntyä uudestaan, autamme mielellämme lisää neuvontapuhelimessamme tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi