HPV ja raskaus
Jos 30v-seulonnassa on saatu positiivinen HPV-tulos (ei oireita, papa normaali, uusi seuranta 2v päästä), ja toiveena on ollut raskautuminen, onko jotain huomioitavaa jos lasta haluaa yrittää seuraavan 2v aikana? Lapsi voi käsittääkseni saada tartunnan äidiltään, voiko se aiheuttaa lapselle vaaraa tai raskauteen komplikaatioita?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisen papilloomavirus on yleinen virus. Tämän takia omaa tilannetta ei ole syytä hävetä. HPV on usein oireeton ja noin puolet HPV-tartunnoista paranee yleensä 8 kuukauden kuluessa ja 90 prosenttia tartunnoista paranee vuoden aikana. Erilaiset huolet omasta ja läheisten terveydestä voivat kuitenkin vaivata mieltä, jos tieto tartunnasta on uusi.
Hienoa huomata, että ajattelet tilannettasi vastuullisesti tulevaisuuden kannalta. HPV ei tavallisesti estä raskaaksi tulemista eikä useimmissa tapauksissa vaikuta vauvan kehittymiseen. Maailmassa on tälläkin hetkellä raskaana olevia, joilla on HPV-tartunta ja kaikki sujuu hyvin heidän raskautensa osalta. Ihmisten tilanteissa on hieman yksilöllisiä eroja, joten asia kannattaa mahdollisen raskauden aikana kuitenkin ottaa varmuuden vuoksi esiin neuvolassa. Terveydenhuollon henkilökunta voi tällä tavoin vielä varmistaa sekä sinun että lapsesi hyvinvoinnin koko raskauden ajan.
Sinua varmasti auttaisi avoin keskustelu tilanteestasi kumppanisi kanssa. Voitte yhdessä pohtia, miten lähdette etenemään tilanteessanne. Myös lääkärin kanssa keskusteleminen saattaisi auttaa hälventämään huolia. Lääkäriltä saat tarkempaa tietoa, pitääkö jotakin erityistä ottaa huomioon juuri sinun terveydentilaasi ja raskauden yrittämiseen liittyen.
Tieto HPV-tartunnasta saattaa tuntua ikävältä ja leimaavalta. Usein huolet ja muut vaivaavat ajatukset rauhoittuvat, kun asiaa on saanut hetken aikaa käsitellä. Omaa henkistä jaksamistaan voi tarvittaessa tukea keskustelemalla psykologin tai seksuaalineuvojan kanssa. Jos asia painaa sinua vielä, olethan rohkeasti meihin yhteydessä uudestaan. HPV-tartunnasta huolimatta on mahdollista elää hyvää elämää sekä jatkaa tulevaisuuden suunnittelemista.
Neuvonnan tiimi