HPV ja seksi ilman suojausta vakituisen kumppanin kanssa
Jos olen ollut 5v vakituisessa suhteessa ja minulla todetaan kansallisessa seulonnassa HPV (oireeton, papa-koe normaali), voinko harrastaa seksiä kumppanini kanssa normaalisti (ilman kondomia) vai kuinka pitäisi toimia? Uusi seuranta on 2v päästä. Kumppanini on varmaan jo saanut tartunnan, mutta voiko hänen riskinsä lisääntyä suojaamattomassa seksissä/suuseksissä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia omasta ja kumppanisi terveydestä. Ihmisen papilloomavirus, eli HPV on yleinen virus ja maailmassa on siten paljon muitakin, jotka elävät samanlaisessa tilanteessa kanssasi. Useimmat sairastavat infektion tietämättään oireettomasti ja valtaosa tartunnoista paraneekin itsestään. Tieto HPV-tartunnasta voi silti tuntua yllättävältä ja hämmentävältä. HPV ei kuitenkaan estä tavallista elämää. On hyvä muistaa, että olet silti se sama ihminen, joka olit ennen tulosten saamista.
Kondomin mahdollisesta käyttöön ottamisesta kannattaa jutella kumppaninsa kanssa. Yleisesti ottaen varsinkin satunnaisissa seksisuhteissa suositellaan käytettäväksi kondomia tai suuseksisuojaa. Koska olette kuitenkin jo pitkässä vakituisessa suhteessa ja harrastaneet seksiä ilman kondomia, saattaa miehelläsikin olla oireeton HPV-tartunta. Vakituisessa suhteessa viruksista ehtii tulla yleensä yhteisiä. Tässä mielessä suojausta ei välttämättä tarvita. Jokainen pari saa kuitenkin itse päättää suojauksen käyttämisestä. Jos haluatte jatkossa käyttää kondomia tai suuseksisuojaa, saa suojauksen ottaa käyttöön.
Terveydenhuolto ja seurannat pitävät sinusta huolta. Lääkärille saa aina jutella, jos terveydentilaan liittyvät asiat edelleen vaivaavat mieltä tai havaitsette jotain muutoksia kehoissanne. Seksuaaliterveyden ja ihmissuhteiden osalta voitte kääntyä myös neuvontapuhelimen puoleen. Tukea on tarvittaessa saatavilla. Sinulla on kuitenkin lupa jatkaa elämääsi sinulle sopivaan tapaan.
Neuvonnan tiimi