HPV-rokote
Olen alkanut vastikään seurustelemaan ensi kertaa ikinä ja suhde on siinä vaiheessa, että kohta varmaan päädytään harrastamaan seksiä. Ongelma on siinä, että en muista olenko saanut HPV-rokotetta. Luin hiljattain uutisen miehestä joka sai suuseksistä syövän, joka herätti minut asiasta. Omakannasta en löytänyt tietoja, eikä äidilläkään ole rokotustietojani kovin tarkkaan tallessa. Mistä tietää olenko saanut jo HPV-rokotteen? Voiko sitä testata? Vai haittaako jos saa kyseisen rokotteen kahdesti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet kiinnostunut ottamaan selvää (seksuaali)terveyteen liittyvistä asioista. HPV-rokotteen tarkoitus on ehkäistä papilloomaviruksen aiheuttamia syöpiä. HPV-rokote kuuluu nykyisin kansalliseen rokotusohjelmaan, mutta tilanne on kuitenkin verrattain uusi. Pojilla vanhin rokotettu ikäluokka on vuonna 2005 syntyneet, tytöillä vuonna 1998 syntyneet. Pojat ovat alkaneet saada kansallisen rokotusohjelman mukaan HPV-rokotteen vuonna 2020 ja tytöt vuonna 2013. Jos siis olet syntynyt ennen vuotta 2005, on mahdollista, että et ole saanut HPV-rokotetta. Toki tilanteissa voi olla yksilöllisiä eroja.
Tyypillisesti Omakanta-palvelusta on mahdollista tarkistaa omat rokotustietonsa. Henkilön rokotustiedot löytyvät siitä lähtien, kun rokotustiedot kirjannut taho on liittynyt Kanta-palveluihin. Jos omat tiedot on kirjattu vanhan potilasasiakirjan tekstiin, ei sitä näy Omakanta-palvelun Rokotukset-osiossa. Tekstiin kirjattujen tietojen pitäisi kuitenkin näkyä Omakannan Terveystiedot-osiossa käynteihin liittyvissä teksteissä. Rokotustietojaan voi etsiä myös paperisesta rokotuskortista tai mahdollisesti neuvolakortista, jotka saadaan oman terveydenhuollon kautta. Sinua varmasti auttaisi eniten yhteydenotto omaan terveyskeskukseesi. Sieltä saat ajantasaiset rokotetietosi. Tällä tavoin saat myös tarkempia vastauksia omaan terveyteesi ja rokotukseen liittyen.
Papilloomavirustyyppejä on olemassa useita, joten kaikki virustyypit eivät aiheuta syöpää. Syövän syntymekanismiin vaikuttavat myös muut yksilölliset tekijät. Useimmilla papilloomavirustartunta paranee itsestään. HPV-tartunnoilta voi pyrkiä suojautumaan käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa. Jos iholla tai limakalvolla olisi oireita, voi kyseisten kohtien hyväilemistä välttää ja keksiä muita keinoja osoittaa hellyyttä. Erilaisiin terveydentilan muutoksiin on myös saatavilla apua, jos sellaiseen tulisi tarvetta. Voit siis olla rauhassa tilanteessasi, seksuaalisuuteen on lupa tutustua seurustelukumppaninsa kanssa. Mikäli aihe vielä huolestuttaa sinua, voit ottaa asian puheeksi terveydenhoitajan vastaanotolla tai tulla juttelemaan neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi