Huoli seksuaalisesta kiihottumisesta
Olemme olleet suhteessa nyt 2kuukautta, eikä meillä vielä ole ollut seksiä uskonnon takia. Kuitenkin olemme paljon olleet lähekkäin, suudelleet ja hyväilleet. Tuo on tuntunut pääasiassa hyvältä. Kuitenkin olen alkanut pelätä, että en kiihotu enemmän myöskään seksissä. Tuntuu, että ajatukset ovat pakonomaisia ja tarkkailenkin koko ajan lähellä ollessa että haluttaako minua tarpeekai, kiihotunko ja mietin onko ihminen varmasti oikea. Tuntuu että rakastan silti poikaystävääni.

Hei, kiitos kysymyksestäsi.
Onpa mukava kuulla, että sinulla on ihana poikaystävä ja tunnet hänen läheisyydessä hyvän olon tunteita. Kuulostaa siltä, että toisiinne tutustuminen hiljalleen on teille ja teidän arvoille sopiva tapa. Pohdit kysymyksessäsi sitä, mistä tiedät, onko hän sinulle varmasti oikea. Rakastuminen on vahva tunne ja on ymmärrettävää, että se aiheuttaa pohdintoja siitä, onko kyse vain tunteiden huumasta vai onko ihminen oikeasti sellainen, joka on itselle juuri oikea ja sopiva. Näistä ajatuksista on hyvä jutella jonkun kanssa, vaikka läheiseksi koetun ystävän kanssa. Puhuminen usein auttaa!
Suhteessa olevien keskinäisellä luottamuksella ja siihen liittyvillä tunteilla on positiivisia vaikutuksia myös seksuaalisen kiihottumisen ja halun teemoihin. Kirjoitat huolestasi liittyen kiihottumisen ja halun riittävyyteen. Joskus on todettu, että silloin kun haluttaa enemmän kuin pelottaa, voi ajatella, että mieli on kypsymässä ajatuksen tasolta tekoihin. Et avaa viestissäsi sitä, että millaisten merkkien ajattelet tarkoittavan riittävää kiihottumista. Vai voiko tunteesi liittyä jotenkin häpeään? Erektio tai emättimen kostuminen ovat fyysisiä reaktioita, jotka voivat liittyä seksuaaliseen kiihottumiseen mutta ne eivät ole ainoita mittareita sille.
Mietin, liittykö huolesi kiihottumisesta pelkoon esimerkiksi kivusta, vai onko mielessäsi ajatus jostain mielikuvasta missä haluava mieli ja keho tuntuisi tietyntyyppiseltä. Olisikin hyvä löytää syy sille, miksi ajatuksesi kiertävät kehää eli asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Voisit hyötyä seksuaalineuvonnan palveluistamme kuten etä/lähivastaanotosta tai soitosta seksuaalineuvontapuhelimeen. Niistä voit lukea lisää täältä. https://sexpo.fi/neuvonta/
Neuvonnan tiimi