Hyväilykokemus kaverin kanssa
Olin yhden yön kaverini, joka on tyttö, luona. Kävimme saunassa ja ennen nukkumaan käyntiä samassa huoneessa kaverini sanoi, että haluaisi hyväillä minua ilman vaatteita. Riisuuduin, ja hän alkoi kosketella minua. Minä aloin hyväillä häntä. Se tuntui meistä tosi hyvälle. Lopulta kumpikin nuoli toisen pimppiä. Jälkeenpäin tämä on tuntunut oudolta. Emme kai ole lesboja? Kokemusta poikien kanssa ei meillä ole. Olisi kiva kokea sama uudestaan. Onko tämä hyväksyttävää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omaan ja toisen kehoon voi olla jännittävää tutustua kaverinsa kanssa. Kaverin seurassa olo voi myös tuntua turvalliselta ja luotettavalta. Luotettavuus ja turvallisuus ovatkin tärkeitä piirteitä seksikumppanissa. Koska hyväilyjä ei sen ihmeemmin suunniteltu etukäteen, saattaa tapahtumien nopea eteneminen tuntua hämmentävältä ja siksi oudolta. Hyvä kuulla, että tilanne ei varsinaisesti jäänyt painamaan vaan haluaisit kokea saman uudestaan. Omaan seksuaalisuuteensa on sallittua tutustua kaverin kanssa jatkossakin, jos molemmat sitä haluavat.
On jokaisen oma asia, miten haluaa määritellä seksuaalisen suuntautumisensa. Jotkut voivat pitää kaverin kanssa tehtyjä hyväilyjä vain kokeilunhaluna. Toiset taas saattavat tuntea selkeää kiinnostusta samaa sukupuolta olevia kohtaan. Tässä ei ole mitään pahaa tai outoa. Seksuaalista suuntautumistaan ei ole myöskään pakko määritellä sen tarkemmin. Olet ”sinä” ja voit nauttia seksuaalisuudestasi sinulle mieleisten ihmisten kanssa. Omaa tilannettaan ja tuntemuksiaan voi miettiä aivan rauhassa ja toteuttaa seksuaalisuuttaan sen mukaan, mikä tuntuu henkisesti ja fyysisesti hyvältä.
Kaverin kanssa kannattaa puhua omista tunteistaan. Saattaa olla, että hänkin on miettinyt samoja asioita kuin sinä. Yhdessä voitte käydä läpi molempien näkemyksiä sekä tuntemuksia sekä pohtia tilanteen jatkoa. Jutelkaa kummankin toiveista ja rajoista, mikäli päätätte hyväillä toisianne uudestaankin. Yhteisissä hyväilyissä suositellaan käytettäväksi suuseksisuojaa tai kondomia. Jos hyväilyhetki jäi yhteen kertaan, on asiasta lupa nauttia esimerkiksi fantasioiden ja itsetyydytyksen keinoin.
Jos tapahtunut jäi vaivaamaan sinua, kannattaa asiasta puhua jollekin turvalliselle aikuiselle tai esimerkiksi terveydenhoitajalle. Myös neuvontapuhelin palvelee sinua tai teitä tarvittaessa. Mitään syytä huoleen ei kuitenkaan ole. Ihmisiä on erilaisia ja seksuaalisuudestaan on lupa nauttia itselle sopivin tavoin. Jos sinua kiinnostaa, voit tarvittaessa tutustua Setan sivuihin.
Neuvonnan tiimi