Ikäero suhteessa ja seksielämän aloittaminen
Olen 18-v tyttö, ja olen ollut yhdessä 15,5v pojan kanssa pari kuukautta. Meillä on tosi kivaa, ja haluaisimme molemmat kokeilla seksiä. Ei kai ikäeromme ole liian iso? Poikaystävä on ikäisekseen järkevä ja vastuullinen. Voiko joku syyttää minua, jos olemme yhdessä yölläkin, ja meillä olisi seksiä? Olisi ihana nukkua yhdessä, ja tehdä sitä ennen toisillemme hyvää. Se liittäisi meidät vielä lujemmin yhteen, ja olisi hyväksi suhteellemme.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Nuorten seksisuhteita säädellään laissa niin kutsutun suojaikärajan avulla. Suojaikäraja on 16 vuotta ja sillä on tarkoituksena suojella nuorta aikuisten seksuaaliselta kaltoinkohtelulta. Suojaikäraja on 18 vuotta, jos suhteen vanhempi osapuoli on auktoriteettiasemassa nuoreen nähden. Vastuu on aina täysi-ikäisellä näissä tilanteissa. Poikkeuksena pidetään suhteita, joissa osapuolten henkisessä ja fyysisessä kypsyydessä ei ole isoja eroja. Mikäli kehityksessänne ei ole eroja, et ole auktoriteettiasemassa poikaystävääsi nähden ja ketään ei pakoteta seurustelu- tai seksisuhteeseen, ei laki puutu suhteenne ikäeroon.
Mukavaa, että teillä on kivaa yhdessä. Ymmärrettävästi olisi myös mukavaa tutustua hyväilyjen avulla toisen kehoon ja nukkua toisen vieressä. Tässä ei ole mitään pahaa. On tärkeää puhua yhdessä molempien toiveista ja rajoista hyväilyjen tai seksin suhteen. Vanhemman osapuolen on hyvä varmistua siitä, että nuorempi osapuoli osaa ilmaista oman tahtonsa ja tulee kuulluksi niin, ettei kenenkään rajoja ylitetä. Enemmän tietoa suostumuksesta löytää tästä artikkelista.
Jos molemmat koette, että olisitte valmiita seksiin, voi yhteisen seksielämän myös aloittaa. Mikäli esimerkiksi yhteisistä öistä tulisi kysymyksiä läheisiltä, voi avoin keskustelu tilanteestanne ja tunteistanne auttaa hälventämään huolia. Halutessanne voitte yhdessä poikaystäväsi kanssa tutustua ennen seksin aloittamista ekaa kertaa käsittelevään artikkeliimme. Etukäteen kannattaa jutella myös ehkäisystä poikaystävän kanssa. Ehkäisyvälineistä löydätte tietoa täältä.
Neuvonnan tiimi