Itsetyydytyksen lopettaminen ja haluttomuus kumppania kohtaan
Olen nuoresta asti (13-14v?) nyt 22v. itsetyydyttänyt noin 2-5 kertaa päivässä kunnes noin yli vuosi sitten tajusin tilanteen painon ja halusin muutoksen. Vihdoin viime tammikuussa sain ajatusmaailman käännettyä ja itsetyydyttäminen loppui ja nyt koitan olla tekemättä ollenkaan koska ei tunnu oikealta tehdä niin. Silti ajatuksia on jatkuvasti ja pitää taistella kovaa vastaan sekä kumppania vastaan on haluttomuutta ja pettämisen yms ajatuksia mutta näitä en todellakaan halua ikinä. Mitä tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuus ja seksi voivat synnyttää monenlaisia ajatuksia tai tuntemuksia, ja kaikenlaiset tuntemukset ovat sallittuja. On luonnollista, että seksi tai itsetyydytys voi tulla mieleen päivän mittaan. Jokainen kuitenkin päättää, haluaako harrastaa itsetyydytystä tai seksiä kumppaninsa kanssa.
Itsetyydytys on nuorelle luonnollinen ja suositeltavakin keino tutustua omaan kehoonsa ja seksuaalisuuteensa. Itsetyydytystä voi myös harrastaa useammin kuin kerran päivässä, eikä tilanteesta tarvitse tuntea syyllisyyttä tai häpeää. On myös sallittua pohtia itsetyydytyskertojensa määrää. Mikäli itsetyydytys on pakonomaista tai vaikuttaa omaan elämänlaatuun ja hyvinvointiin heikentävästi, on hyvä pysähtyä tilanteen äärelle.
Kerroit viestissäsi, että ”tajusit tilanteen painon” ja lopetit itsetyydytyksen. Ristiriitaisia tunteita saattaa aiheuttaa esimerkiksi nuorena saatu seksuaalikasvatus, ympäristön asenteet tai oma elämänkatsomus. Jokaisella on oikeus muodostaa oma näkökantansa asiaan. Osa ihmisistä saattaa tuntea syyllisyyttä itsetyydytyksestä parisuhteessa ollessaan, vaikka itsetyydytys voi olla hyvinkin olennainen osa omaa seksuaalisuutta myös suhteessa. Jokainen ihminen ja pariskunta määrittelee itse suhteensa säännöt.
Toit ilmi viestissäsi, että koet haluttomuutta kumppaniasi kohtaan. Halujen eriparisuus on hyvin yleinen asia suhteessa. Haluun voi vaikuttaa kielteisesti esimerkiksi suorituspaineet, huolet, stressi, itsetuntemukseen ja kehonkuvaan liittyvät tekijät, suhteen tila, mieltymysten erot kumppaneiden kesken tai kuormittava elämäntilanne.  Joskus tila saattaa olla ohimenevä ja lievittyä kun mieltä vaivaava tekijä on poistunut. Toisinaan tilanne voi pitkittyä ja vaikuttaa myös suhteen laatuun.
Ihmismielessä ajatuksia ja tunteita tulee ja menee. Sekä omiin ajatuksiin että tunteisiin on mahdollista opetella suhtautumaan sallivammin. On tavallista, että parisuhteessa tulee hetkiä, jolloin tuntee vetoa myös jotakuta muuta kuin kumppaniaan kohtaan. Tällaiset tunteet ovat monesti ohimeneviä. Joskus muualle suuntautuva kiinnostus voi kertoa jostakin toiveesta tai tarpeesta, joka nykyisessä suhteessa ei täyty toivotulla tavalla.
Millaista suhde- ja seksielämää toivoisit? Millainen on keskusteluyhteytenne kumppanisi kanssa? Mitä toivoisitte yhdessä seksiltänne ja suhteeltanne? Seksuaalineuvojan tai -terapeutin kanssa juttelemisesta voisi olla apua. Ajan voi varata halutessaan yksinkin. Yhteystietomme neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi