Itsetyydytys tuntuu paremmalta kuin yhdyntä
Miksi yhdynnässä ei ole tullut sellaista ”ääh miten hyvältä tuntuu” tunnetta, vaikka itsetyydytyksessä on monta kertaa käynyt niin? Hyvältä yhdyntäkin on tuntunut, mutta luulin, että se olisi ihaninta maailmassa. Vai onko mahdollista, että yhdynnät alkaisivat antaa enemmän nautintoa, jos kokemusta olisi enemmän? Miten voisi samalla keskittyä sekä kumppanin että omaan nautintoon?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen kokee yhdyntään liittyvät asiat eri tavalla. Monille se saattaa olla ihaninta maailmassa, mutta on myös aivan sallittua kokea muitakin tunteita. Joillekin itsetyydytys voi olla nautinnollisempaa kuin yhdyntä. Omia kokemuksiaan ei tarvitse hävetä tai nolostella. Jos itsetyydytys tuo sinulle enemmän nautintoa, voit harrastaa jatkossa itsetyydytystä yhdynnän sijaan.
Seksissä sekä fyysinen että psyykkinen ulottuvuus kietoutuvat toisiinsa. Esimerkiksi oma vireystila, tunnelma, suorituspaineet, seksiasento, kumppani ja parisuhteen tila tai jotkin muut seikat voivat vaikuttaa omiin yhdyntäkokemuksiin. Yleensä kiireetön hetki itselle luotettavan ihmisen kanssa hälventää suorituspaineita ja saa yhdynnän tuntumaan mukavalta. Myös asento saattaa vaikuttaa nautinnon määrään. Lisäksi tuntemukset usein vaihtelevat seksikerrankin mukaan. On mahdollista, että yhdynnät alkavat tuntua nautinnollisemmilta kokemuksen myötä. Tämä on kuitenkin hyvin yksilöllistä ja asiaan vaikuttavat muun muassa aiemmin edellä mainitut seikat.
Hienoa, että haluat keskittyä oman nautintosi lisäksi kumppanisi nautintoon. Olisi hyvä keskustella kumppanin kanssa kummankin toiveista. Yhdessä keskustelemalla voitte löytää juuri teille sopivan tavan kokea mielihyvää. Jos esimerkiksi tiedät, millaiset asiat tuottavat sinulle nautintoa itsetyydytyksessä, voi yrittää yhdistää näitä seikkoja yhteiseen seksiinne. Kumppanille voi kertoa joko sanallisesti tai esimerkiksi toisen kättä ohjaamalla, mistä kohtaa haluaa itseään kosketettavan ja millä tavalla. Niin kauan kuin kuuntelee sekä omia että toisen toiveita, on hetki yleensä nautinnollinen. Halutessanne voitte testata myös esimerkiksi seksileluja tai vaikkapa hellyysharjoitusta.
Nautinto voi syntyä toisen läsnäolosta ja kivasta yhteisestä hetkestä. Jos asia jää jollakin tavalla vaivaamaan sinua, saa tilanteen ottaa kumppanin lisäksi myös puheeksi esimerkiksi seksuaalineuvojan kanssa. Syytä huoleen ei kuitenkaan tarvitse kantaa. Ihmiset ovat erilaisia ja jokainen saa pitää itsetyydytyksestä enemmän kuin yhdynnästä.
Neuvonnan tiimi