Kama Sutran löytäminen nuoren pöydältä
Olen 13v pojan äiti. Löysin illalla pojan pöydältä toisen kirjan alta Kama Sutran. Olin hyvin yllättynyt löydöstä. En osannut kuvitella, että poika on jo nyt kiinnostunut näistä asioista. Miten voisin ottaa asian puheeksi? Onko ok, että tuonikäinen näkee kaikki mahdolliset seksiasennot? Olisi mielestäni parempi, kun ei tulisi kerralla tietoon kaikki mitä seksiin voi kuulua, eikä ainakaan noin nuorena.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esimurrosiässä ja murrosiässä herää usein luontainen kiinnostus seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviin asioihin. Tässä ei ole mitään pahaa, mutta tilanne voi hämmentää vanhempaa. On hyvin tyypillistä, että 13-vuotiaana seksiin kuuluvat asiat saattavat kiinnostaa, toki jokainen nuori kehittyy omaan tahtiinsa. Seksiin viittaava materiaali ei kuitenkaan tarkoita, että nuori haluaisi harrastaa seksiä tai kokeilla erilaisia seksiasentoja, monesti kyse on uteliaisuudesta seksuaalisuutta käsitteleviä teemoja kohtaan. Voi olla, että kirja on kiinnostaa esimerkiksi vain alastomien ihmisten, eikä niinkään seksiasentojen takia.
Olisi hyvä, että nuori etenisi oman kehitystasonsa mukaisesti tutustuessaan seksuaalisuuteensa. Vaikka Kama Sutra käsittelee seksiä hyvin avoimesti, on se sinänsä melko asiallinen teos verrattuna materiaaliin, jota on mahdollista löytää vahingossa netistä. On kuitenkin ymmärrettävää, että asia huolettaa ja omaa nuorta haluaa suojella tällaisissa asioissa. Kirjassa on se hyvä puoli, että sen selaamisen pystyy lopettamaan helposti, jos omasta mielestä epäsopivaa sisältöä sattuu kohdalle.
Voisi ehkä olla hyvä ottaa asia puheeksi hienotunteisesti. Voit sanoa, että löysit nuoren pöydältä seksuaalisuutta käsittelevän kirjan, ja kysyä, onko hänellä herännyt jotain kysymyksiä seksuaalisuuteen tai seksiin liittyen. Nuorelle voi lisäksi sanoa, että kaikki kirjoissa tai mediassa nähty seksi ei useinkaan vastaa tosielämän seksiä. Myöskin ihmisten ulkonäöissä on yksilöllisiä eroja ja kaikki kehot ovat hyviä sellaisenaan. Nuorelle voi painottaa, että kanssasi saa aina tulla juttelemaan seksiin ja kehoon liittyvistä asioista ja pyrit tukemaan häntä kaikissa tilanteissa. Jos tuntuu, että keskusteleminen asiasta on vaikeaa sinulle ja nuorelle, voi nuorelle vinkata seksuaalisuutta käsitteleviä artikkeleita, joista saa tarkemmin tietoa omaa mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Artikkelien joukossa on myös kasvattajille suunnattu pornoon liittyvä artikkeli, joka sivuaa tämän kysymyksen aihepiiriä ja saattaisi kiinnostaa sinua.
Olisi hyvä, että nuorta ei syyllistäisi tilanteesta. Kiinnostus seksiin herää yleensä mainitsemasi iän tienoilla. Jos tilanne vaivaa sinua tai nuorta, olette lämpimästi tervetulleita juttelemaan tunteistanne neuvontapuhelimeen. Puhuminen monesti vähentää huolta ja auttaa saamaan asioita oman pään sisällä järjestykseen sekä tukea omaan kasvatustyöhön. Yhteystietomme löytää täältä.
Neuvonnan tiimi