Kavereiden naureskelu kalun koolle
Hei! Minulle kaverit ovat naureskelleet kaluni koolle sanoen sen olevan mikropenis. Mikä sellainen on? Kaluni on velttona 3 senttinen ja kovana 10 senttiä. Kyllähän se on paljon pienempi kuin näkemäni kalut. Onko mikropenis siis pieni sekä levossa että kovana? Olen 18 vuotias.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kalun koko on yleinen huolenaihe. Et ole siis ainoa, jota huolettaa nämä asiat. On ikävää kuulla, että kalusi koolle on naureskeltu. Kaluja on erilaisia, aivan niin kuin on ihmisiäkin. Naureskeleminen ja kehon ulkonäön kommentoiminen ikävään sävyyn on aina väärin.
Mikropeniksen koko on pienempi keskimääräisen kalun kokoon nähden sekä levossa että kovana. Mikropeniksen omistaminen on kuitenkin harvinaista. Tyypillisesti tila havaitaan jo vauvana, mutta et maininnut ainakaan mitään tähän viittaavaa.
Jokaisen kalu on ulkonäöltään ja mitoiltaan ainutlaatuinen. Mitoiltasi erektiomittasi on isompi kuin määritelmä mikropeniksen erektiomitan pituudesta. Saattaa olla, että tilanteessasi on kyse enemmänkin vain luonnollisesta kehon mittasuhteiden vaihtelusta. Koska jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, voi kalun kasvu joillakin jatkua jopa 20 ikävuoteen asti. Tässä on kuitenkin yksilöllisiä eroja. Vain lääkäri voi tehdä diagnoosin mikropeniksen suhteen.
Oma kalun koko voi tuottaa huolta myös potentiaalisen kumppanin seksuaalisen nautinnon kannalta. Huolestuminen on kuitenkin turhaa. Kaikenkokoisilla kaluilla on mahdollista sekä tuottaa että kokea seksuaalista nautintoa. Kehossa on sukuelinten lisäksi runsaasti muitakin kohtia, joiden hyväileminen esimerkiksi suulla tai käsillä tuottaa seksuaalista mielihyvää. Pelkkä penetraatio ei välttämättä muutenkaan tuota kaikille orgasmia vaan nautintoa tuovat kaikenlaiset muut hyväilyt ja seksitavat. Myös seksivälineitä voi ottaa mukaan nautinnon tehostamiseksi, jos molemmat näin haluavat.
Kavereiden kommentit voivat jäädä vaivaamaan vaikeina hetkinä. Kavereille kannattaa sanoa, että heidän puheensa loukkaavat sinua. Jokainen tietää, että ihminen ei itse valitse kalunsa kokoa. Tämän takia kavereiden kommentit kannattaa myös jättää omaan arvoonsa.
Neuvontapuhelimeen saa aina tulla juttelemaan kuvaamistasi seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvistä asioista, jos tilanne jää vaivaamaan mieltä. Tarvittaessa asioista voi jutella vielä myös terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, mikäli haluaisit tietoa terveydestäsi ja kalustasi. Kaluun liittyvät huolet ovat heille tuttuja. Jos kuitenkin virtsaaminen, erektiot ja siemensyöksyt onnistuvat kalullasi toivotunlaisesti, voi asian suhteen olla rauhassa. Kehosi toimii niin kuin pitääkin.
Neuvonnan tiimi