Jos on monia kumppaneita, onko seksiriippuvainen?
Koen olevani seksiriippuvainen…Olen masturboinut jo ala-aste ikäisestä, samalla tavoin. Masturboin melkein joka kerta suihkussa käydessä. Minustakin se on normaalia 🙂 16 vuotiaana menetin neitsyyteni ja siitä lähtien minulla on ollut useita seksikumppaneita, en muista määrää tai muutamien nimiäkään 🙈 Olen saanut tulkintaa, että hakisin rakkautta…tunnetta siitä että kelpaan…(kelle vaan 😉 Tähän hakisin vastausta? Minä nautin seksistä, annan kun haluan. Olenko nymfomaani?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Masturboinkokemukset alkavat monesti esiteini-iässä tai murrosiässä. Masturboinnissa ei ole mitään pahaa ja masturbointi on hyvä keino oppia tuntemaan omaa kehoaan ja sen reaktioita. Myös aikuisiällä masturbointi on sallittua ja moni sitä harrastaakin esimerkiksi suihkussa.
Mainitsit, että sinulla on ollut useita seksikumppaneita. Tässäkään ei ole mitään pahaa, jos tilanteet ovat sinusta ja kulloisestakin kumppanista tuntuneet hyvältä. Kukaan ulkopuolinen ei voi määritellä toisen ihmisen käytöksen syitä. Jos koet pitäväsi seksistä, tilanteisiin on molempien suostumus ja ehkäisystä on huolehdittu seksitautien varalta, ja seksin jälkeen mieli on hyvä… ei toisilla pitäisi olla sananvaltaa tilanteeseen.
Kerroit, että koet olevasi seksiriippuvainen. Seksiä ja masturbointia voi harrastaa runsaastikin ilman, että olisi riippuvainen, mutta jokaisen henkilön tilannetta tulisi tarkastella kuitenkin yksilölliseltä tasolta. Koetko seksin harrastamisen tai masturboimisen olevan pakonomaista ja vievän aikaa ja energiaa kielteisellä tavalla päivästäsi? Vaikuttaako tilanne arkeesi, esimerkiksi nukkumiseen, työn tekemiseen, ihmissuhteisiin tai rahan käyttämiseen? Tällaisissa tapauksissa on hyvä pitää pientä taukoa ja pysähtyä miettimään, mihin tarpeeseen seksiä tai masturbointia käyttää. Tarvittaessa voi myös miettiä, pystyisikö omaa toimintaansa ja ajatuksiaan ohjaamaan muuhun mielekkääseen tekemiseen, kuten vaikkapa liikuntaan, musiikin kuuntelemiseen tai kirjojen lukemiseen.
Jos koet tämänhetkisen seksuaalikäyttäytymisen vaikuttavan heikentävästi fyysiseen tai psyykkiseen hyvinvointiisi, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen. Myös seksuaalisuuden ammattilaisen kanssa keskustelemisesta on apua tilanteen käsittelyssä. Jos siis haluaisit avata tilannettasi laajemmin, voit soittaa neuvontapuhelimeen tai varata ajan seksuaalineuvojan luota. Yhteystiedot löydät täältä. Halutessasi voit tutustua myös seksiriippuvuutta käsittelevään blogikirjoitukseemme. Lisätietoa addiktoituneesta seksikäyttäytymisestä saat vielä tämän linkin takaa.
Neuvonnan tiimi