Kondylooma ja ehkäisy
Moi! Haluttaisiin tyttöystävän kanssa jättää kondomi pois ja vaihtaa pillereihin jotta voisin laueta hänen sisäänsä (yhteinen haave). Mulla alkoi kondylooma reilu vuosi sitten ja nyt syylät on hoidettu, onko seksi ilman kondomia nyt turvallista vai voiko hpv vielä tarttua esim spermasta? Jos syylät eivät uusiudu, niin voiko taudin todeta päättyneen? Kysyin asiaa kahdelta terveydenhoitajalta ja yhdeltä lääkäriltä, heidän näkemyksensä olivat vaihtelevia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että olette keskustelleet yhdessä tyttöystäväsi kanssa seksitoiveistanne ja ehkäisymuodoista. On vastuullista ottaa huomioon seksin välityksellä tarttuvat taudit ja tyttöystäväsi terveys.
Kondylooman aiheuttaa ihmisen papilloomavirus (HPV). HPV-infektio on yleinen, elämänsä aikana noin kolme neljästä saa sen. HPV tarttuu pääasiassa iho- ja limakalvokosketuksen kautta. Kondyloomien hoitomuotona käytetään paikallishoitoa. Joskus kondyloomia voi ilmestyä uudestaan hoidon jälkeen, sillä hoitomuoto ei poista virusta elimistöstä. Keskimäärin HPV-infektio kestää 8 kuukautta. Kahden vuoden aikana noin 90 prosenttia infektioista paranee itsestään.
Jokaisen keho toimii yksilöllisesti, joten taudin tarttumista tai infektion päättymistä voi olla vaikeaa ennustaa. Jos suhteenne on tuore ja teillä on ollut aiempia seksikumppaneita, suositellaan joka tapauksessa suojauksen käyttöä aluksi. Molempien terveydentilaa voi kartoittaa käymällä seksitautitesteissä ennen kuin kondomin käytöstä luovutaan. Yksi vaihtoehto on myös miettiä yhdessä sellaisia seksitapoja, jotka toisivat teille nautintoa, vaikka käyttäisittekin suojausta.
Käypä hoito -suosituksen mukaan kondomin käyttö vakikumppanin kanssa ei ole välttämätöntä kuvaamassasi tilanteessa. Tässä mielessä pillereihin vaihtaminen on mahdollista, jos sukuelinten alueella ei näy muutoksia. Tyttöystävän kanssa on hyvä keskustella siitä, mikä ratkaisu tuntuu teistä parhaimmalta. Oleellista on, että kumpikin tekee päätöksen omasta vapaasta tahdostaan. Mikäli näkyviä muutoksia ilmenisi uudestaan kehossa, on näissä tapauksissa kuitenkin hyvä ottaa käyttöön joko kondomi tai suuseksisuoja.
Asiaa voi vielä kysyä uudestaan terveydenhuollon ammattilaiselta, jos terveydentilaan ja seksuaalisuuteen liittyvät neuvot tuntuivat ristiriitaisilta. Heillä on parhain tieto myös tämänhetkisestä terveydentilastasi. Mikäli seksitaudit ja ehkäisy herättävät uusia kysymyksiä, voitte olla yhteydessä myös neuvontapuhelimeemme, jossa autamme teitä mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi