Kondylooman tarttuminen
Hei,
Olen 24 vuotias mies. Ollessani 20 vuotias, minulle todettiin kondylooma näppyjen perusteella. Näpyt hoidettiin pois penslaamalla. Nämä hoidettiin kertaalleen uudestaan, sillä tulivat takaisin. Jälkeenpäin näppyjä ei enää koskaan esiintynyt. Olen siis ollut useita vuosia ilman oireita. 3 lääkäriä ja yksi seksuaaliterapeutti on sanonut minulle että voin harrastaa yhden illan juttuja kondomin kanssa huoletta, sillä virustyyppini on harmiton. Voinko luottaa heihin? En halua tartuttaa muita.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa kuulla, että haluat toimia vastuullisesti etkä halua tartuttaa muita. Sukuelinten alueella ilmenevä tartunta voi tuntua leimaavalta ja synnyttää erilaisia huolia. Kondylooman aiheuttama papilloomavirus on kuitenkin hyvin yleinen ihmisten keskuudessa. Hyvä juttu, että olet hoitanut tartuntaasi ja jutellut myös ammattilaisten kanssa tilanteestasi.
Mukavaa, ettei näppyjä ole esiintynyt enää aikoihin. Kondyloomat aiheuttava virus voi poistua kehosta itsestään muutamissa vuosissa. Voit harrastaa seksiä kondomin kanssa, etenkin kun sinulla ei ole oireita.
Millaisia ajatuksia kondylooman saaminen on herättänyt sinussa? Onko tilanne kuormittanut sinua tai vaikuttanut seksuaalisuutesi toteuttamiseen? Jos asia edelleen mietityttää, voit jutella terveydestäsi ja seksin harrastamisesta uudestaan lääkärin kanssa. Lääkärien ammattitaitoon voi luottaa. Tilanteen vaivatessa voit ottaa asian esiin myös aina seksikumppanisi kanssa.
Sinulla on lupa elää sinulle sopivaa elämää. Mikäli haluat jutella tilanteestasi tarkemmin, olet tervetullut keskustelemaan neuvontapuhelimeen kanssamme. Lisätietoa seksitaudeista saat täältä.
Neuvonnan tiimi