Kuinka normaalia on, että seksin määrä vähenee suhteessa?
Hei! Kuinka normaalia on että seksin määrä vähenee suhteessa? Olemme olleet yhdessä nyt vuoden ja seksi on vähentynyt ja se tuottaa jotenkin vähemmän mielihyvää kun ennen. Pitääkö huolestua, ja johtaako tämä huonoon? Suhde voi muuten hyvin, mutta tämä platoniikkapuoli pelottaa minua

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Elämään ja suhteeseen liittyy erilaisia vaiheita; ajoittain seksiä harrastetaan enemmän, toisinaan taas ei. Yleensä suhteen alussa seksiä saatetaan harrastaa enemmän, mutta määrä tasaantuu suhteen keston myötä. Asiasta ei siis välttämättä tarvitse olla huolissaan, kaikenlaiset vaiheet ja kokemukset kuuluvat elämään.
Onko tilanteessanne kyse halujen eriparisuudesta vai onko seksin määrä muuttunut huomaamatta ikään kuin molempien tahdosta? Seksin määrään ja mielihyvän kokemuksiin voivat vaikuttaa myös esimerkiksi elämäntilanteet sekä fyysiseen tai henkiseen hyvinvointiin liittyvät tekijät. Jokaisen ihmisen ja suhteen tilaa tulee kuitenkin tarkastella yksilöllisestä näkökulmasta.
Hienoa, että koet suhteenne voivan muutoin hyvin. Onkin hyvä huomioida myös suhteen toimivat puolet ja vaalia niitä. Olisi tärkeää jutella omista huolistaan ja toiveistaan kumppanilleen. Olette tässä yhdessä ja teillä on kaikki avaimet myös ratkaista tilanteenne yhdessä. Voitte keskustella siitä, mitä seksi teille merkitsee ja millainen määrä seksiä tuntuisi molemmista hyvältä. Puheeksi voi ottaa myös mielihyvän saamiseen liittyvät kokemukset. Halutessanne voitte esimerkiksi kokeilla erilaisia uusia hyväilytapoja. Mitään oikeaa tai väärää tapaa olla suhteessa ei ole, joten voitte muovata suhteestanne juuri sellaisen kuin haluatte.
Mikäli seksistä tai mielihyvään liittyvistä asioista puhuminen tuntuu hankalalta kaksin, voi tukea ja apua saada esimerkiksi seksuaalineuvojalta. Yhteystiedot neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi