Kuinka tärkeää hyvä seksi on parisuhteessa?
kuinka tärkeää hyvä seksi on parisuhteessa? Voiko se olla jotenkin liiankin isossa roolissa? Olen vain ajatellut asiaa tulevaisuuden kannalta. Tuntuu vähän hassulta, että jos yleensä parisuhteessa olisin, olisiko sen onnellisuuden ja onnistumisen kannalta lähes tärkeintä kuinka paljon nautintoa mies peniksessään tuntisi seksin aikana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksin merkitys parisuhteessa vaihtelee niin ihmisten, pariskuntien kuin esimerkiksi elämäntilanteiden mukaan. Myös termi ” hyvä seksi” voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Parikunnat muodostavat näkemyksensä aina omakohtaisesti. Tilanteissa ja näkemyksissä tapahtuu monesti luonnollista vaihtelua elämän varrella.
Halujen eriparisuuden ilmeneminen parisuhteessa on mahdollista. Ihmisestä saattaa tuntua, että kumppanin näkemykset seksuaalisuudesta ja seksin harrastamisesta eroavat omista näkemyksistä. Pitkittyessään tilanne voi heikentää sekä parisuhteen osapuolten hyvinvointia että parisuhteen hyvinvointia kokonaisuudessaan. ”Seksin liian iso rooli” on kuitenkin aina yksilökohtainen kokemus. Jotkut voivat kokea, että seksi on liian isossa roolissa parisuhteessa, vaikka kumppani ei välttämättä näin kokisikaan. Kaikki näkemykset ovat sallittuja.
Seksuaalisuus ja nautinto voidaan nähdä yhtenä tärkeänä osana parisuhdetta. Kaikille seksi ei kuitenkaan ole tärkein asia suhteessa. On ihmisiä ja pariskuntia, jotka eivät harrasta ollenkaan seksiä, mutta kokevat suhteensa silti hyväksi ja nautinnolliseksi. Onnellisuuden kannalta ei ole välttämätöntä, että kumppani tuntisi nautintoa peniksessään tai emättimessään. Onnellisuus ja tyytyväisyys muodostuvat useista eri osasista. Kumppanin kanssa kannattaa jutella omista ajatuksistaan sekä kysyä, miten tärkeänä hän kokee seksin harrastamisen suhteessa. Yhdessä voi pyrkiä toteuttamaan omannäköistä (seksi)elämää kumppaninsa kanssa. Asian pohjalta on tarvittaessa mahdollista myös keskustella seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa.
Pohdit hienosti syvällisiä asioita. Jos haluaisit miettiä asiaa vielä tarkemmin, olet tervetullut juttelemaan neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi