Kuuluuko seksikumppanilta kysyä aina lupa kaikkeen esim. jokaiseen kosketukseen?
Kuuluuko seksikumppanilta kysyä aina lupa kaikkeen esim. jokaiseen kosketukseen? Tuntuisi vähän ihmeelliselle. Kun aletaan pussailla, eikö tilanne etene itsestään niin, että aletaan hyväillä kehoa ja riisua vaatteita? Pitääkö kysyä saako hyväillä rintoja ja ottaa rintsikat pois? Tyhmä kysymys, mutta miltähän se tuntuu, kun koskettaa ekan kerran tytön peppua ja alkaa puristella sitä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Periaatteessa vastuullisinta on kysyä erikseen lupa esimerkiksi pussaamiseen, vaatteiden riisumiseen ja eri kehon kohtien koskettelemiseen. Vakiintuneissa suhteissa tilanteet monesti kuitenkin etenevät omalla painollaan ja henkilöt seuraavat esimerkiksi toistensa ilmeitä sekä eleitä, joista voi huomata, mikäli jokin ei miellytä.
Olisi tärkeää jutella seksikumppanin kanssa jo etukäteen, millaisia asioita hän haluaisi tehdä ja onko esimerkiksi pussailu, rintaliivien riisuminen ja rintojen hyväileminen hänelle OK. Yhdessä voi sopia, että kummallakin on mahdollisuus pysäyttää tilanne heti tai ehdottaa jotakin muuta hyväilytapaa, jos pussailu tai hyväily ei tuntuisikaan jossain vaiheessa toivotulta. Monesti ajan kuluessa oppii kyllä tuntemaan ilman erillistä keskustelua sellaiset asiat tai tavat, jotka ovat toisen mielestä sallittuja ja tuottavat mielihyvää. Tällöin voi hyväilytilanteissa keskittyä rauhassa toisen hellimiseen ja asiat sujuvat mutkattomammin eteenpäin.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, päinvastoin, on fiksua uskaltaa ottaa selvää itseä mietityttävästä asiasta. Jokainen kokee tytön pepun koskettelun eri tavalla. Jos kyseessä on esimerkiksi ihastuksen peppu ja molemmat ovat kiinnostuneita koskettelusta, voi pepun koskettelu tai puristelu tuntua hyvältä. Jos peppua hyväilee tai puristelee, saattaa havaita kiihottuvansa. Tämä ei ole vaarallista ja hyväilyjä voi jatkaa niin kauan kuin se molemmille sopii.
Hienoa havaita, että mietit suostumukseen liittyviä asioita. Osaat varmasti toimia sopivalla tavalla, mikäli kuvaamasi tilanne on jossain vaiheessa ajankohtainen. Ei syytä huoleen.
Neuvonnan tiimi