Laukeaminen ei onnistu seksiä harrastettaessa
Moi, olen harrastanut seksiä tyttöystäväni kanssa kaksi kertaa, enkä ole tullut kummallakaan kerralla. Masturboidessa pystyn tulemaan helposti ja nopeasti, mutta seksiä harrastaessa se ei vain onnistu. Haluja minulla on kyllä mutta en vain pysty tulemaan. Onko minussa jokin vikana tai miten pystyisin korjaamaan tämän ongelman?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksin aloittaminen voi tuntua jännittävältä. Jos kaikki ei mene suunnitellusti, saattaa luottamus oman kehon toimintaa kohtaan horjua. Et ole kuitenkaan millään tavalla viallinen. Ymmärrettävästi tapahtunut voi harmittaa ja huolettaa paljon. Kuvaamiasi tilanteita tapahtuu joskus myös muille. Usein tilanteet ovat ohimeneviä eikä niistä tarvitse huolestua.
Hyvä juttu, että koet sinulla olevan haluja ja masturboidessa laukeaminen onnistuu vaivatta. Parisuhdeseksissä laukeamista saattaa vaikeuttaa esimerkiksi suorituspaineet, jännitys, stressi, väsymys ja suhteen tila. Mikäli taustalla on epäonnistumisena pidetty kokemus, voi tilanne luoda suorituspaineita ja stressiä seuraavalle kerralle. Koska keho ja mieli kulkevat yhdessä, olisi hyvä pyrkiä rauhoittamaan yhteinen seksihetki ja yrittää harrastaa seksiä suorituspaineettomasti.
Yhteisen seksin helpottamiseksi voit pohtia, onko jokin toisin yhdynnässä masturbointiin verrattuna. Esimerkiksi tunnelma, hyväilytekniikat tai oma mielentila voivat vaikuttaa asiaan. Yhteiseen seksiin kannattaa ottaa mukaan onnistumista tukevia seikkoja. Suorituspaineita voi yrittää lievittää esimerkiksi harrastamalla masturbointia tai yhteistä hyväilyseksiä kumppaninsa kanssa ja opettelemalla sitä kautta, millaiset asiat tuovat nautintoa teille yhteisesti. Hyväilyissänne voitte kokeilla myös hellyysharjoitusta.
Kumppanin kanssa on tärkeää jutella omista tunteistaan ja huolistaan. Teillä on mahdollisuus tehdä seksielämästänne omannäköistänne. Kaikki seksihetket kannattaa pitää leikkisinä ja rentoina. Yhdyntää saa myös kokeilla uudestaan, jos siltä tuntuu. Suorituksen sijaan kannattaa keskittyä siihen, miltä seksi tuntuu. Nautinnolliseen seksiin ei välttämättä tarvita yhdyntää tai orgasmia. Laukeaminen saa tapahtua, jos on tapahtuakseen, mutta kehoaan ei kannata pakottaa laukeamaan. On hyvä huomioida, että orgasmi on mahdollista saada ilman siemensyöksyäkin.
Ei syytä huoleen, kuvaamiisi tilanteisiin on tarvittaessa saatavilla apua. Teillä on kaikki mahdollisuudet hyvään yhteiseen seksielämään, joten mitään ei ole vielä menetetty. Mikäli tilanteet toistuisivat edelleen, voi asiasta tulla juttelemaan seksuaalineuvojan kanssa joko neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Autamme teitä mielellämme lisää muissa neuvontapalveluissamme.
Neuvonnan tiimi