Mieltymysten eriparisuus parisuhteessa
Minua vähän surettaa, kun en saa tyttöystävältä suuseksiä, enkä anaaliseksiä. Hyvin me viihdymme keskenämme, mutta väkisin on välillä kielteisiä tunteita häntä kohtaan. Olen ennen saanut suuseksiä ja anaalia, joten tiedän kuinka paljosta jään paitsi, kun en niitä saa. Tyttöystävän mielestä ne eivät ole kivaa, eikä hän niihin suostu. Minun pitäisi olla tyytyväinen, koska pillua hän antaa monesti viikossa. Olen ymmälläni mitä tekisin. Voinko mitenkään enää suostutella häntä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tavallista, että parisuhteessa on eroja seksuaalisten mieltymysten suhteen. Se saattaa herättää surua, pettymystä ja turhautumista. Jokainen määrää omasta kehostaan ja jotta seksi olisi nautinnollista kummallekin, ei kannata tehdä mitään vastentahtoisesti. Kuvaamasi tilanteet voivat kuitenkin aiheuttaa ristiriitoja suhteessa ja haasteita seksuaalisuuden toteuttamiselle.
Seksuaalisuudestaan voi nauttia esimerkiksi fantasioiden ja itsetyydytyksen keinoin. Fantasioissa kaikki on mahdollista ja itsetyydytystä varten voi hankkia esimerkiksi seksivälineitä, joiden avulla voi jäljitellä suu– tai anaaliseksiä. Mukavaa, että olette jo jutelleet toiveistanne ja rajoistanne. Asia olisi hyvä ottaa puheeksi vielä uudestaan. Voitte miettiä, olisiko jokin sellainen keino harrastaa seksiä, jolla voisitte yhdistää molempien toiveita, mutta kuitenkin toisen rajoja kunnioittaen. Olisiko mahdollista, että tyttöystäväsi esimerkiksi liikuttelisi edellä mainittuja seksileluja yhteisen seksin aikana? Näin tyttöystäväsi olisi paikalla ”suu- tai anaaliseksin” aikana, mutta hänen ei olisi pakko itse harrastaa kyseisiä seksin muotoja.
Seksiin tarvitaan aina suostumus. Seksiin suostuttelussa kannattaa olla erittäin varovainen, ettei se mene painostamiseksi. Kieltävää vastausta on aina heti kunnioitettava ja usein asiaan suostuttelu tekee tilanteesta vain pahemman, jos toinen ei ole halukas tekemään seksiä. Suostuttelun sijaan voi käydä toista kunnioittavaa keskustelua seksimieltymyksistä ja kysellä toisen toiveista. Yleisesti ottaen seksin eri muotoihin voi liittyä esimerkiksi tabuja, häpeää tai aiempia ikäviä kokemuksia. Jotkut taas eivät koe kaikkia seksin muotoja nautinnollisiksi fyysisellä tasolla. Voitte eritellä tyttöystäväsi kanssa, millaiset tekijät tuntuvat hänestä ylitsepääsemättömiltä ja halutessanne voitte pohtia, olisiko jokin seikka, missä hän voisi tulla vastaan ja minkälaisissa asioissa sinä voisit mennä häntä vastaan.
Mikäli aihe aiheuttaa kitkaa suhteeseenne, on hyvä jutella tilanteesta ammattilaisen kanssa. Hankaliksi koetuissa asioissa onkin sallittua kääntyä muiden neuvontapalvelujemme puoleen. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi