Mietitään tilanne: Parisuhteessa olevat henkilöt (mies ja nainen) eivät ole...
Mietitään tilanne: Parisuhteessa olevat henkilöt (mies ja nainen) eivät ole olleet missään seksuaalisessa kanssakäymisessä muiden kanssa, joten sukupuolitauteja ei ole. Parisuhteen aikana harrastetaan suojaamatonta suuseksiä. Myöhemmin parisuhde tulee päätökseen, ja toinen osapuoli löytää uuden kumppanin ( jolla tiedetään varmasti että tauteja ei ole) jonka kanssa haluaisi harrastaa suuseksiä.
Kysymys kuuluukin, että täytyykö testeissä silti käydä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että pidät tärkeänä seksuaaliterveydestä huolehtimisen.
Teoriassa on epätodennäköistä, että eronneella pariskunnalla olisi jokin seksitauti, koska he ovat olleet toistensa ensimmäiset kumppanit. Näin ollen myös uudessa suhteessa voisi olla helpottunein mielin ilman testejä, koska uudellakaan kumppanilla ei varmuudella tauteja ole. Käytännössä kuitenkin on aina häviävän pieni mahdollisuus, että kenellä tahansa henkilöllä on jokin seksiteitse tarttuva tauti, kuten herpes tai HPV. Mikäli siis haluaa ”pelata varman päälle”, on hyvä käyttää kondomia myös suuseksissä tai käydä ennen yhteisen seksielämän aloittamista seksitautitesteissä. Viime kädessä päätöksen tekevät aina kuitenkin seksisuhteeseen kuuluvat henkilöt.
Jos asia vielä mietityttää, voitte tutustua seksitauteja käsittelevään artikkeliimme tai käydä juttelemassa asiasta terveydenhoitajan kanssa.
Maija Nieminen