Mikä siinä on niin hienoa, jos ollaan yhdynnässä?
Mikä siinä on niin hienoa, jos ollaan yhdynnässä? Tuntuu jotenkin oudolle, että pippeliä hinkattaisiin pimpissä pitkiä aikoja. En taida ymmärtää niin hienoja asioita, mutta luulisi siinä tulevan jo hiertymiä ja ihorikkoja.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen ihminen pitää aina hieman erilaisista asioista. On ihmisiä, joita ajatus yhdynnästä voi kiinnostaa ja kiihottaa. On myös olemassa ihmisiä, jotka eivät ole kiinnostuneita yhdynnästä/seksistä. Erilaiset näkökulmat ovat sallittuja ja yhtä oikeita.
Ihmisillä on hyvin yksilöllisiä syitä sen suhteen, miksi he pitävät yhdynnästä. Esimerkiksi toisen läheisyys voidaan tuntea miellyttävänä ja henkistä yhteyttä luovana asiana. Jotkut saattavat myös kokea osoittavansa kiintymystä ja hellyyttä yhdynnän avulla toiselle ihmiselle. Fyysisten tekijöiden lisäksi yhdyntä voidaan kokea siis myös psyykkisellä tasolla nautinnollisena. Jokainen henkilö pystyy vastaamaan vain omalta osaltaan siihen, miksi kokee yhdynnän hienona asiana.
Usein yhdynnässä on turvallista olla, jos kuuntelee kehoaan eikä tee mitään väkisin. Esileikki ja kiihottuminen auttavat välttämään ihorikkojen ja hiertymien syntymisen. Myös liukastetta kannattaa käyttää, jos pelkona on erilaiset kitkan aiheuttamat hiertymät.
Jokainen saa itse päättää, haluaako kokeilla yhdyntää vai ei. On hyvä huomioida, että seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Siksi omaa seksuaalisuuttaan voi toteuttaa joko yksin tai toisen henkilön kanssa myös muilla tavoin kuin yhdynnässä. Mikäli sinusta tuntuu, että yhdyntään liittyvät asiat eivät kiinnosta sinua, on sinulla lupa ajatella ja harrastaa sellaisia asioita, jotka sinulle tuottavat iloa ja mielihyvää.
Neuvonnan tiimi