Miksi aikuisen miehen sukuelintä ei saisi sanoa pippeliksi?
Osaatteko sanoa, miksi aikuisen miehen sukuelintä ei saisi sanoa pippeliksi? Missä iässä pippeli sanaa lakataan käyttämästä? Itsestäni tuntuu ihmeelliseltä, onko se jotenkin sopimatonta, vaikka eikö kaikille lapsille opeteta, että pojan sukuelin on pippeli?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sukuelimistä on sallittua käyttää itselleen sopivimpia termejä. Vaikka lapsia usein opetetaan käyttämään pippeli-sanaa, ei se sulje pois sitä, etteikö myös aikuisen sukuelintä voisi kutsua pippeliksi. Jos omasta mielestä ”pippeli” on sopivin sana kuvaamaan penistä, saa pippeli-sanaa käyttää.
Ei ole olemassa mitään tarkkaa ikää pippeli-sanan käytön lopettamiselle. Tavallisesti moni voi murrosiässä nimittää sukuelintään vaihtelevilla nimillä, mutta tämä riippuu aina henkilöstä itsestään. Syynä pippeli-sanan käytön lopettamiseen saattaa olla se, että sana mielletään hellittelynimeksi. Hellittelynimet taas eivät ole kaikkien mielestä tarpeeksi ”miehisiä”. Myös muita näkemyksiä jonkin sanan käytön lopettamiseen saattaa olla. Henkilöltä voi kysyä, millä nimellä hän haluaisi sukuelintään kutsuttavan. Tällä tavoin tietää osaa käyttää juuri oikeaa termiä toiselle puhuessa.
Neuvonnan tiimi