Miksi en pysty kohtaamaan entisiä seksikumppaneitani?
Miksi en pysty kohtaamaan entisiä seksikumppaneita, itse en ole seksuaalisesti kovin kokenut mutta olen muuttanut erikaupunkiin jo 3 kertaa yhden yön jutun takia, nyt olen samassa tilanteessa ja menen melkein paniikkiin jos näen kyseisen henkilön esim kaupassa. En myöskään koe minkäänlaista ihastumisen tunnetta, seksikin on yleensä ns hetken mielijohteesta

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omaa käytöstään ei aina osaa selittää itselleen. Joskus syy omaan käytökseen voi avautua selkeämmin vasta aikojen päästä. Tilanteen takana saattaa olla monisyisiä tekijöitä, jotka saavat aikaan kuvaamaasi tunnetilan ja reagointitavan. Ihmisen ihmissuhdekäytökseen ja ajatusmaailmaan vaikuttavat muun muassa aiemmat kokemukset, asenteet ja arvot, saatu (seksuaali)kasvatus, oma persoonallisuus ja luonne, tapahtumatilanne sekä odotukset ja toiveet tulevasta. Jokaisella nämä seikat vaikuttavat kokonaisuuteen aina omalla tavallaan.
Saatko kiinni siitä, mikä sinua kohtaamisissa huolettaa? Entä miten haluaisit toimia näissä kohtaamisissa? Kotikaupungin vaihtaminen satunnaisen seksikumppanin takia on iso suunnanmuutos elämässä ja kerrot, että näin on tapahtunut jo useamman kerran. Vaikka ahdistus- ja paniikkioireet tuntuvat päälle tullessaan varsin sietämättömiltä, on niihin kuitenkin saatavilla apua. Hankalien tunteiden kanssa voi oppia pärjäämään paremmin, jolloin ne eivät samalla tavalla hallitse ja kapeuta elämää. Halutessasi voisit tutustua vaikkapa näihin paniikin ja ahdistuksen omahoito-ohjelmiin ja tutkailla, löytyisikö sieltä jokin oivallus, joka voisi viedä sinua eteenpäin.
Toisinaan huoli seksikumppaniin törmäämisestä voi liittyä seksiä ja suhteita koskeviin käsityksiin. Halutessasi voit myös pohtia, että millä tavoin suhtaudut seksiin, seksuaalisuuteen tai ihmissuhteisiin liittyviin asioihin. Seksiä saa harrastaa yhteisymmärryksessä toisen ihmisen kanssa myös silloin, kun kyse on hetken mielijohteesta taikka satunnaisesta seksisuhteesta.
Jutteleminen usein auttaa jäsentelemään ajatuksia ja tunteita sekä rakentamaan uudenlaisia tapoja toimia. Sinua voisi helpottaa tilanteesi käsitteleminen esimerkiksi psykologin, seksuaalineuvojan tai -terapeutin kanssa. Ammattilaisen avulla asiaa on mahdollista työstää tarkemmin. Yhteystiedot neuvontapalveluihimme löydät täältä.
Neuvonnan tiimi