Miksi jännittävässä tilanteessa ei seiso?
Miksi jännittävässä tilanteessa ei seiso? Oli tarkoitus kokeilla eilisiltana tyttöystävän kanssa eka kerran yhdyntää, mutta siitä ei tullut mitään, kun ei seisonut. Tiedän, että olin jännittynyt. Sekin tuntuu hölmölle, koska olin odottanut ekaa kertaa jo pitkään.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Maailmassa on muitakin, jotka ovat olleet samassa tilanteessa kanssasi. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, eli sekä ihmisen mieli että keho ovat yhteydessä toisiinsa. On hyvin tyypillistä, että jännitys voi saada tästä syystä aikaan erektion puuttumisen. Vaikka mieli haluaisikin, voi jännitys lamata kehon toiminnan. Monesti tällaiset tilanteet ovat kuitenkin ohimeneviä ja asiasta ei ole syytä huolestua.
Harmillista, että yhdyntä ei juuri viime kerralla onnistunut. Jotta tilanne ei jännittäisi niin paljon, on hyvä jutella molempien tuntemuksista avoimesti. Tällä tavoin tilanne ei jää painamaan kummankaan mieltä. Jos erektion saaminen on hankalaa, voi odotella aivan rauhassa ja keskittyä hyväilemään jollakin muulla kehonosalla tyttöystäväänsä. Esimerkiksi suulla, käsillä tai vaikkapa jollain seksilelulla tehdyt hyväilyt voivat tuottaa yhtä paljon seksuaalista nautintoa kuin peniksellä hyväileminen.
Olisi tärkeää, että tilanne pysyisi mukavana ja rentona molempien mielestä. Kenenkään keho ei toimi napista painamalla, joten itselleen kannattaa olla armollinen. Myös yhdessä jaettu läheinen hetki voi rauhoittaa mieltä ja tuoda nautintoa. Millaisissa tilanteissa erektion saaminen onnistuu? Voisiko näistä tilanteista omaksua joitakin seikkoja, jotka auttaisivat yhdynnän onnistumisessa? Jos erektion saaminen mahdollisessa  itsetyydytyksessä onnistuu, voitte harrastaa aluksi esimerkiksi itsetyydytystä yhdessä. Halutessanne voitte kokeilla myös hellyysharjoitusta.
Ei hätää, ensi kerralla erektion saaminen saattaa onnistua jo paremmin. Mitä tutummaksi alastomuus ja toisen ihmisen läheisyys tulevat, sitä luontevammaksi mieli voi kokea tilanteen ja jännityskin laantuu. Jos jännitys tuntuu voimakkaalta, voi yrittää hengitellä syvään ja esimerkiksi silitellä itseään rauhoittavasti kädestä. Voit myös testata jo valmiiksi erilaisia rentoutusharjoituksia. Muun muassa Oivamielen sivuilta on mahdollista löytää harjoituksia mielen hyvinvointia varten. Voitte tehdä rentoutusharjoituksia myös yhdessä tyttöystäväsi kanssa. Todennäköisesti tilanne jännittää häntäkin, joten asian voi ottaa rohkeasti puheeksi tyttöystäväsi kanssa.
Mikäli erektion saaminen on tulevaisuudessa hankalaa, kannattaa asiasta keskustella terveydenhoitajan kanssa. Myös seksuaalineuvojalle voi jutella, jos jokin painaa mieltä. Varmasti jatkossa kaikki sujuu mallikkaasti. Lisätietoa ekasta kerrasta saatte tyttöystäväsi kanssa täältä.
Neuvonnan tiimi