Millä tavoin kokematon nuori voi hyväillä ja kosketella tyttöä?
Miten nuori, jolla ei ole vielä kokemusta seksistä, voi hyväillä ja kosketella tyttöä? Kun riisuudutaan ekan kerran ja aletaan kosketella, pitäisikö siinä vaan tosi varovasti kosketella tytön kehoa? Onko poika jotenkin liian innokas, jos edes koskettaa rintoja ja takapuolta? Saako esim. koskea kielellä nännejä ja vaikka imeä niitä? Tehdäänkö niin vasta myöhemmin? Entä pyllyyn kohdistuvat hyväilyt?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista, että kaikenlaiset uudet asiat jännittävät. Et ole yksin tilanteessasi, sillä moni muukin miettii samanlaisia asioita kanssasi.
Kosketukset voivat olla aluksi varovaisia ja helliä. Tällä tavoin ei tule ainakaan vahingossa satuttaneeksi toista. Kumppanilta voi kysyä, onko kosketuksen voimakkuus hyvä vai toivoisiko hän jotain muuta. Mitään erityisiä sääntöjä hyväilyjen suhteen ei ole, sillä eri ihmiset tykkäävät erilaisista asioista. Siksi kumppanilta kannattaa kysyä, millaisista hyväilyistä tai kosketustavoista hän pitäisi ja mistä kohtaa häntä saa koskettaa. Kaikissa hyväilyissä tulee kunnioittaa toisen toiveita ja rajoja.
Ensimmäiselläkin hyväilykerralla voi koskea kielellä nännejä ja imeä niitä. Myös pyllyä voi hyväillä esimerkiksi suulla tai käsillä, mikäli edellä mainitut hyväilytavat sopivat molemmille. Yhdessä voitte keksiä mitä mielikuvituksellisempia hyväilytapoja. Hyväilemisessä ei tarvitse pitää kiirettä, joten voit rauhassa kokeilla eri hyväilytapoja. Kyseessä ei ole minkäänlainen suoritus vaan tarkoitus on viettää nautinnollinen ja kiva yhteinen hetki.
Omista huolistaan kannattaa jutella tytön kanssa. Jos hyväilykerta on hänellekin ensimmäinen, saattaa tyttöäkin jännittää, osaako hän toimia oikein tai kelpaako hän sinulle. Keskustelemalla voi hälventää molempien huolia ja sopia etenemistahdista sekä hyväilytavoista. Hyväilemisen saa myös lopettaa missä tahansa vaiheessa, jos jommastakummasta siltä tuntuu.
Vaikutat kumppanilta, joka osaa ottaa toisen huomioon. Huomioon ottavan kumppanin kanssa on myös usein kivaa olla yhdessä. Ei siis kannata kantaa huolta hyväilyjen suhteen, osaat varmasti koskettaa oikealla tavalla toista, jos hyväilyjen aloittaminen tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Mikäli mainitsemasi asiat kuitenkin mietityttävät sinua edelleen, kannattaa aina jutella tilanteesta jonkun luotettavan aikuisen kanssa tai soittaa neuvontapuhelimeen. Halutessasi voit vielä selata ja lukea kehoon ja seksuaalisuuteen liittyviä tietoartikkelejamme. Artikkeleista löytyy muun muassa aihepiiriäsi sivuavat tekstit ekasta kerrasta, sukuelimistä, emättimestä ja klitoriksesta.
Neuvonnan tiimi