Minulla on ollut vaikeuksia tampoonin laittamisen harjoittelun kanssa. Tamponin asettamisen...
Minulla on ollut vaikeuksia tampoonin laittamisen harjoittelun kanssa. Tamponin asettamisen yrittämisen seurauksena on aina virtsaamisen tarpeen tunne ja kirvely virtsaputken? alueella. Onnistuin kerran saamaan osan sormistani sisään, mutta siitäkin seurasi samat oireet. Olen toistanut samaa nyt muutaman kerran, jos paikat venyisivät, mutta lopputulos on aina epämiellyttävä sama tunne. Mikä minua vaivaa? Olen yrittänyt etsiä netistä apua, mutta kenelläkään ei vaikuta olevan samoja oireita.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monella muullakin on vaikeuksia tamponin laittamisen kanssa, joten on hienoa että uskalsit etsiä ja kysyä apua. Kuvamaasi oireet ovat aivan tavallisia ja usein vaarattomia.
Tamponin laittamista saattaa hankaloittaa esimerkiksi immenkalvon ahdas aukko. Aukkoa voi yrittää varovasti venytellä puhtain ja esimerkiksi vaseliiniin kostutetuin sormin. Venyttelyt eivät yleensä heti ensimmäisellä kerralla tuota tulosta, joten on ymmärrettävää, mikäli olet tuntenut parin kerran jälkeen edelleen alueella epämiellyttävää tunnetta. Venyttelyissä tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan ja edetä sen tahtiin. Mikäli jokin tuntuu epämiellyttävältä tai sattuu, kannattaa pitää tauko tai keskeyttää oma toimintansa.
Jos tunnet alueella kirvelyä tai virtsaamisen tarvetta, voi kyse olla esimerkiksi imukyvyltään liian tehokaasta tamponista tai tamponista, joka on jäänyt väärään kohtaan. Myöskin harjoittelusta ärtyneet limakalvot voivat aiheuttaa hetkellistä kirvelyä tai arkuutta. Tamponin laittamisen harjoittelu kannattaa aloittaa pienintä imukykyä olevilla tamponeilla, joissa on asetin. Tamponin päähän voi sipaista hieman vaseliinia tai liukastetta, jotta se liukuisi paremmin sisään. Myös eri asentoja testaamalla ja mahdollisimman rentona olemalla saattaa onnistua tavoitteessaan paremmin. Tamponin asettamisesta löydät enemmän tietoa täältä.
Kuten muissakin asioissa, myös tässä harjoitus tekee mestarin. Voit olla silti huoletta, sillä monesti tilanne muuttuu ihan itsestään, kun ihminen vanhenee hieman. Jos asia kuitenkin huolettaa sinua tai oireita ilmenisi muulloinkin, on aina varminta kääntyä terveydenhoitajan puoleen. Tsemppiä harjoitteluun.
Maija Nieminen