Missä iässä naisen hedelmällisyys on korkeimmillaan?
Missä iässä naisen hedelmällisyys on korkeimmillaan? Onko tällä asialla mitään tekemistä seksihalujen kanssa? Jos ei ole, onko mitään tietoa mistään tutkimuksista, että minkä ikäisillä naisilla seksihalut olisivat huipussaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Naisen hedelmällisin ikä on keskimäärin 18-25 vuoden iässä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö raskaus voisi alkaa onnistuneesti myös jo mainittua ikää nuorempana tai vanhempana.
Seksihalut ovat naisilla keskimäärin huipussaan noin 35-40 vuoden iässä. Halukkuus on kuitenkin asia, jossa on paljon yksilöllistä vaihtelua. Halukkuutta voi tuntea niin nuorempana kuin vanhempanakin. Iällä saattaa kuitenkin olla vaikutusta halukkuuteen puolin ja toisin. Lisäksi halukkuuteen voivat vaikuttaa muutkin tekijät, kuten esimerkiksi fyysinen tai psyykkinen terveydentila, elämäntilanne, parisuhteen tila, hormonaaliset syyt sekä kehonkuva ja suhtautuminen seksuaalisuuteen.
Erilaiset iät voivat antaa osviittaa asioiden tulkitsemiseen, mutta on hyvä katsoa tilannetta myös yksilöllisestä näkökulmasta. Mikäli jokin jäi mietityttämään sinua, voit soittaa halutessasi neuvontapuhelimeen tai jutella terveydenhoitajan kanssa hedelmällisyyteen ja haluun liittyvistä asioista.
Neuvonnan tiimi