Mitä tehdä kun seksin jälkeen ahdistaa. Hei nykyisin minua ahdistaa...
Mitä tehdä kun seksin jälkeen ahdistaa. Hei nykyisin minua ahdistaa tai koen syyllisyyttä seksin jälkeen, vaikka molemmat olisivatkin olleet tilanteessa suostumuksellisesti. Koen yhdenyönsäädöistä sun muista ahdistusta jälkeen päin .Ja esim. Olen myös pohtinut erästä päälle vuoden takaista tapahtumaa, jossa minua painostettiin ja manipulointiin seksin aikana. Olen kokenut tehneeni tilanteessa jotain väärää, mutta ymmärrän nyt että olin tilanteessa ahdistunut ja painostettu.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
On hyvin tavallista, että seksiin liittyy monenlaisia ja välillä ristiriitaisiakin tunteita. Ihanteellista kuitenkin olisi se, että tunnelma pysyisi pääosin hyvänä ennen seksiä, seksin aikana sekä seksin jälkeen.
Tulevatko hankalat tunteet sinulle jokaisen seksikerran jälkeen vai onko sinulla sellaisiakin kertoja, jolloin hankalia tunteita ei ole tai ne ovat vaimeampia? Jos pystyt tunnistamaan tällaisia kertoja, liittyykö niihin jotakin erilaista kuin niihin seksikertoihin, joina hankalat tunteet tulevat vahvemmin?
Sinua voisi myös hyödyttää sen pohtiminen, että millaisilla keinoilla pystyt hallitsemaan hankalia tunteita muutoin elämässäsi. Voisiko näitä keinoja soveltaa seksin yhteydessä esiintyviin tunteisiin? Jäin myös miettimään, että oletteko puhuneet fiiliksistäsi seksikumppanisi tai -kumppaneidesi kanssa. Sillä, että hankalan tunteensa jakaa turvalliselle ihmiselle on usein jo itsessään tunteen voimakkuutta lieventävä vaikutus.
Se mitä ajattelemme seksistä ja seksuaalisuudesta vaikuttaa monesti siihen, millaisia tunteita koemme seksuaalisissa tilanteissa ja niiden jälkeen. Myöskin se, mitä olemme aiemmin seksin saralla kokeneet, saattaa vaikuttaa tunteisiimme. Kerrot kokeneesi painostusta, mutta hienoa kuulla, että ymmärrät ettei tämä ole ollut sinun syytäsi. Sinua saattaisi hyödyttää tämän aiemman vastauksemme lukeminen.
Jos sinusta yhtään tuntuisi mahdolliselta niin kannustaisin sinua varaamaan ajan maksuttomaan seksuaalineuvontaamme, jotta voisimme yhdessä jutella tilanteestasi tarkemmin eikä sinun tarvitsisi kantaa mietteitäsi yksin. Myös neuvontapuhelimeemme voi aina soittaa sen päivystysaikana.
Maria Vihlman