Miten kokea yhdynnän aikana suurinta yhteenkuuluvuuden tunnetta miehen kanssa?
Haluaisin kokea yhdynnän aikana suurinta yhteenkuuluvuuden tunnetta miehen kanssa? Mikä kaikki voisi auttaa siihen? Olisiko hyvä jos molempien hengitys kulkisi samaan tahtiin? Voivatko sydämen lyönnit tulla yhdynnässä yhtä aikaa, ja vaikuttaako se koettuun nautintoon? Vai onko kaikki kiinni lantioiden liikkeistä, ja miltä penis tuntuu emättimessä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksissä fyysinen ja psyykkinen ulottuvuus usein sulautuvat yhteen. Siksi voi olla hankalaa eritellä, millaiset konkreettiset seikat synnyttävät yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yleisellä tasolla mietittäessä voidaan sanoa, että kaikki, mikä tuntuu kivalta, voi viedä lähemmäksi toista joko fyysisesti tai psyykkisesti, ja siten luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhteenkuuluvuuden tunne voidaan ehkä paremmin mieltää kuitenkin enemmän psyykkiseksi kuin fyysiseksi olotilaksi.
Koska kyseessä on kahden eri ihmisen kehot, voi yhdynnän aikana olla vaikeaa hengittää tai saada sydämet lyömään samaan tahtiin. Tietynlainen fyysisten toimintojen jaksottaminen saattaa olla haitaksi tunnelman ja siten myös kokonaisnautinnon kannalta. Toki on mahdollista, että ajoittain sydämenlyönnit ja hengitys kulkevat samaan tahtiin. Tällaista tilannetta ei tarvitse kuitenkaan tietoisesti tavoitella. Myöskään lantion liikkeet tai se, miltä penis tuntuu emättimessä, eivät välttämättä saa aikaan suurinta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kyseiset asiat voivat kuitenkin tuoda iloa sekä nautintoa ja osaltaan vaikuttaa positiivisella tavalla yhteenkuuluvuuden tunteeseen.
Yhteenkuuluuvuuden tunnetta on vaikeaa saavuttaa pakotetusti. Yleensä luottamus toiseen, yhdessä koetut tai jaetut asiat sekä kokonaisvaltainen hyvä olo toisen seurassa ovat omiaan luomaan yhteenkuuluvuuden tunnetta toiseen. Myös muut mukaviksi mielletyt hetket sekä samanlainen ajatus- että arvomaailma voivat saada ihmisen kokemaan syvää yhteenkuuluvuuden tunnetta toiseen ihmiseen. Kun toisen kanssa on hyvä olla henkisesti, ruokkii se myös fyysistä läheisyyttä. Nämä tekijät voivat päteä myös päinvastoin. Hyvän olon tunne fyysisellä ja psyykkisellä tasolla antaa kasvupohjan yhteenkuuluvuuden tunteelle.
Mikäli yhteenkuuluvuuden tunne mietityttää sinua ja tunnetta haluaisi vahvistaa mahdollisen kumppaninsa kanssa, kannattaa asia ottaa rohkeasti puheeksi. Voitte jutella omista toiveistanne ja tunteistanne sekä siitä, miten voisitte vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta seksuaalisella tasolla. Toiseen on mahdollista tutustua uudestaan sekä henkisellä että fyysisellä tasolla. Halutessanne voitte kokeilla esimerkiksi hellyysharjoitusta, jonka kautta voi oppia tuntemaan kumppanin kehoa ja saada uusia aistimuksia.
Mitään paineita ei kannata ottaa erilaisten tunnetilojen syntymisen suhteen. Tunteet ja aistimukset syntyvät, jos ovat syntyäkseen. Mikäli asia jollakin tavalla vaivaa tai muulla tavalla kiinnostaa enemmän, olet tervetullut juttelemaan neuvontapuhelimeen tilanteestasi. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi