Miten kondylooma tarttuu?
Minulla oli joskus condylooma,papatestissä löyty. Mistä se oli voinut tulla,koska olin silloin jo nykyisen kumppanin kanssa ja kummallakaan ei ollut muita suhteita. Siis onko se ihmisessä itsessään oleva virus vai tarttuuko se miten?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kondylooman aiheuttaa ihmisen papilloomavirus (HPV). Papilloomavirus on hyvin yleinen ja pääasiassa se tarttuu seksiteitse iho- ja limakalvokontaktissa. HPV ei siis asu kaikissa ihmisissä, mutta moni voi saada sen jossakin vaiheessa elämää. Kondomia tai suuseksisuojaa käyttämällä voi pyrkiä välttämään kondylooman tarttumisen. Joskus kondylooma saattaa silti tarttua esimerkiksi ihokosketuksesta käsien välityksellä. Mikäli ihossa tai sukuelinten alueella olisi näkyviä muutoksia, voi miettiä seksin tai yhdynnän sijaan jotakin muuta tapaa huomioida toista ja olla toisen lähellä.
Tartunnan saaneista vain pieni osa ihmisistä saa näkyviä muutoksia, muilla tartunta on oireeton. Tartunta-aikaa voi olla hankalaa määrittää, se vaihtelee kuukausista vuosiin. Tämä saattaa selittää, miksi oireet ilmenevät vasta myöhemmin, vaikka nykyisessä suhteessa ei olisi ollutkaan muita kumppaneita.
Hienoa, että kävit papakokeessa. On tyypillistä, että papilloomavirustartunta voi löytyä sattumalta papakokeessa. Asiaa ei tarvitse hävetä ja on hyvä juttu, että olette jutelleet tilanteesta keskenänne. Keskustelkaa jatkossakin toistenne kanssa, jos jokin asia mietityttää teitä. Paremmin tietoa terveyteen liittyen saatte vielä lääkäriltä. Myös meidän muihin neuvontapalveluihimme saa aina olla yhteydessä, jos haluatte keskustella tilanteestanne.
Neuvonnan tiimi